Sven Börjesson hade en brusten pulsåder - fick vänta i fyra timmar på ambulans. Foto: Privat
Sven Börjesson hade en brusten pulsåder - fick vänta i fyra timmar på ambulans. Foto: Privat

Aorta hade brustit – fick vänta fyra timmar

Publicerad

Sven Börjesson fick vänta nästan fyra timmar på ambulansen.

Vid röntgen visade det sig att han hade en brusten pulsåder.

- Det är skrämmande att en gammal person får vänta så länge på ambulansen. Det ska inte hända i Europa, säger hans fru Grazyna Börjesson.

På förmiddagen 30 maj började 64-årige Sven Börjesson från Partille känna sig dålig. Han hade ont och hade till och med svimmat av smärta. Då ringde han 112. Då var klockan 12.00. Han ringde totalt fyra gånger utan att ambulansen kom. Sedan ringde han sin fru Grazyna Börjesson som var ute på stan. Han bad henne skynda sig hem eftersom han mådde dåligt.

– Jag hörde på rösten att han inte var samma person som vanligt. Jag ringde klockan 14.00 till 112. Då sa de att den var på väg, säger hon.

Aortan hade brustit

Grazyna kom hem vid 15.30. Sven var enligt henne blek och såg riktigt sjuk ut - men fortfarande ingen ambulans. Den kom först en kvart senare. Och då ville de köra Sven till ortopeden.

– Han hade ont i ryggen och ljumskarna och hade symptom på att det var något med buken. Jag sa till dem att köra till kirurgen akut. Då frågade de bara om jag jobbade inom sjukvården. Det tänkte jag inte ens svara på, säger Grazyna.

– Jag sa till och med till dem att "glöm inte att anteckna att det kan vara aortan".

Väl framme på Östra sjukhuset, visade röntgen att det var aortan som brustit för Sven. In i ambulansen igen och vidare till Sahlgrenska för akut operation. På Sahlgrenska sa läkaren direkt att Svens tillstånd var allvarligt.

"Skrämmande"

Tre timmar senare sa läkaren att det gått bra. Fjärde juni kunde Sven komma hem igen.

– Man undrar vilken personal de har? Först kom inte ambulansen. Och sen skulle de köra till ortopeden med en person i chocktillstånd, säger Grazyna och fortsätter:

– Jag har pratat med läkare på Sahlgrenska, de säger att om de kört honom till ortopeden hade jag inte haft Sven längre. Det är skrämmande att en gammal person får vänta så länge på ambulansen. Det ska inte hända i Europa.

Sven själv vill tacka kirurgen och den övriga personalen på Sahlgrenska för den hjälp han fick när han kom dit.

- De var professionella och gav mig ett underbart bemötande, hälsar han.

Tas emot av larmoperatör

Bengt Asplén är verksamhetschef för AmbuAlarm, Västra Götalandsregionens enhet för styrning, uppföljning och utveckling av prioritering och dirigering av ambulansuppdrag. Han är tydlig med att han inte kan uttala sig om det här specifika ärendet.

– En sådan här utredning kan ibland ta veckor innan vi får någon klarhet i larmhanteringen. Men det är klart att det finns skäl att titta på enskilda ärenden, säger han.

När någon ringer 112 tas samtalet emot av en larmoperatör. Sedan kopplas en sjuksköterska in som sköter intervjun med patienten, och slutligen beslutas prioritet.

– Jag kan inte uttala mig om just det här fallet, vilka bedömningar som gjordes och så vidare. Men vi lyssnar på hundratals bandupptagningar under året och det är klart vi hittar några ärenden som hade kunnat hanteras annorlunda, säger Bengt Asplén.

Johan Sköld
Johan Sköld

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER