Anneli Jansson upptäckte att hon kunde se andra personers privata uppgifter i Apotekets app. Foto: PrivatAnneli Jansson upptäckte att hon kunde se andra personers privata uppgifter i Apotekets app. Foto: Privat
Anneli Jansson upptäckte att hon kunde se andra personers privata uppgifter i Apotekets app. Foto: Privat
Anneli kunde plötsligt se andra personers recept och personnummer. Foto: SkärmdumpAnneli kunde plötsligt se andra personers recept och personnummer. Foto: Skärmdump
Anneli kunde plötsligt se andra personers recept och personnummer. Foto: Skärmdump
Med ett enkelt knapptryck kan hon beställa hem deras mediciner utan att betala. Foto: SkärmdumpMed ett enkelt knapptryck kan hon beställa hem deras mediciner utan att betala. Foto: Skärmdump
Med ett enkelt knapptryck kan hon beställa hem deras mediciner utan att betala. Foto: Skärmdump
Apoteket ser allvarligt på säkerhetsluckan. Foto: SkärmdumpApoteket ser allvarligt på säkerhetsluckan. Foto: Skärmdump
Apoteket ser allvarligt på säkerhetsluckan. Foto: Skärmdump
– Jag vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om allt det här hamnade i orätta händer, säger Anneli. Foto: Skärmdump– Jag vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om allt det här hamnade i orätta händer, säger Anneli. Foto: Skärmdump
– Jag vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om allt det här hamnade i orätta händer, säger Anneli. Foto: Skärmdump

Anneli kunde se andras recept i Apotekets app

Publicerad

En potentiellt allvarlig säkerhetslucka har kommit till Apotekets kännedom.

Anneli Jonsson, som använder Apotekets app, kan se andra personers recept och personuppgifter – utan fullmakt. Med ett enkelt knapptryck kan hon beställa hem deras mediciner utan att betala.

– Jag har tillgång till allt, säger hon.

Apoteket ser allvarligt på säkerhetsluckan.

Anneli Jonsson, 56, surfade in på Apotekets app och upptäckte till sin förvåning två namn utöver hennes eget, vilket Jönköpings-Posten först med att uppmärksamma.

– Det var konstigt, tänkte jag. Jag tryckte på en av de här personerna och fick då tillgång till alla information. Personnummer, recept och allt, berättar Anneli.

En persons recept är sekretesskyddade enligt Apoteksdatalagen. Det enda som kam ge en utomstående tillgång till en annan persons recept och personuppgifter är en så kallad fullmakt. Något som enligt Anneli Jonsson helt saknas här.

– Det är ju hur hemskt som helst. Tänk om den här informationen hade hamnat i fel händer. Jag blir förbannad.

"Man tror man är trygg"

Den ena personen som Anneli har full tillgång till i appen är hennes mamma. Den andra är en kvinna som för henne är fullständigt okänd, men som liksom Anneli är bosatt i Mullsjö.

– Man tror ju att man är trygg. Särskilt i sådana här appar där du loggar in med bank-id. Har någon annan tillgång till ens egna recept? Man undrar ju.

Dessutom berättar Anneli att hon med ett enkelt knapptryck kunde beställa de andras mediciner till sin egen adress. Det ser dessutom ut som att det inte skulle kosta henne en krona.

– Jag vågar inte tänka på vad som hade kunnat hända om allt det här hamnade i orätta händer.

Apoteket beklagar

På Apoteket ser man mycket allvarligt på det inträffade.

– Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med den här personen för att förstå vad som kan vara orsaken till detta. Upplever man problem så vill vi att man kontaktar vår kundservice så att vi kan rätta till problemen så snabbt som möjligt, säger Freja Annamatz, pressansvarig på Apoteket.

Enligt Apoteket så finns inga indikationer på att det skulle vara ett systemfel som drabbat flera.

– Jag förstår att en av personerna är en anhörig. Det skulle möjligtvis kunna vara så att det finns en äldre fullmakt som man inte tänker på att man har. Många har blivit överraskade över att de kan se gamla fullmakter i appen, säger Freja Annamatz.

"I sällsynta fall"

När det kommer till den okända personen vars uppgifter Anneli har tillgång till så har Apoteket en annan teori:

 – Det som kan hända, i sällsynta fall, är ju att det görs ett misstag när fullmakten registreras på ett apotek någonstans ute i landet. Att ett personnummer blir fel. De sällsynta gånger det kommer till vår kännedom om att det blivit fel så raderar vi fullmakten omedelbart.

Men för att en sådan miss ska kunna raderas så måste den komma till Apotekets kännedom.

– Jag vill understryka att vi ser mycket allvarligt på detta och att gärna vill komma i kontakt med kunden för att reda ut vad som hänt. säger Freja Annamatz.

Den mänskliga faktorn

Under fredagen återkommer Freja Annamatz med nya uppgifter. Efter att ha undersökt ärendet kan man konstatera att det inte rör sig om ett systemfel.

 – I det här fallet kan det röra sig om den mänskliga faktorn – det händer i sällsynta fall att det blir fel när kunder ger fullmakter eller när fullmakterna tas emot på apoteken. Vad som hänt i det aktuella kan vi inte uttala oss om. Vi vill tacka Anneli som uppmärksammade problemet, så att vi fick möjlighet att reda ut det, och att det inte var något fel i tjänsten.

Freja Annamatz ser gärna att man hör av sig om man har problem med appen. 

 – Vi vill understryka att om du har problem, känner osäkerhet kring de uppgifter du ser, har frågor om appen eller fullmakter att du kontaktar Apotekets Kundservice på 0771-450 450. 

Senaste nytt från Västsverige i GT:s mobilapp. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.  

Relaterade ämnen
Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER