Anna-Lisa Andersson, 78, utanför affären där hon blev räddad. Foto: PrivatAnna-Lisa Andersson, 78, utanför affären där hon blev räddad. Foto: Privat
Anna-Lisa Andersson, 78, utanför affären där hon blev räddad. Foto: Privat
Affären i Vedum, Vara kommun. Foto: David PetersonAffären i Vedum, Vara kommun. Foto: David Peterson
Affären i Vedum, Vara kommun. Foto: David Peterson

Anna-Lisa räddades av hjälpsam tiggare

Publicerad

Anna-Lisa Andersson, 78, välte med sin permobil.

Då räddades hon i sista stund av en tiggare som lyckades fånga upp permobilen innan den hann falla över henne.

– Han räddade mitt liv, säger hon.

Händelsen utspelade sig i Vedum, Vara kommun. Det var när Anna-Lisa Andersson hade handlat färdigt som något gick snett. Hon hade fått hjälp med att lasta på varorna på sin permobil av en tiggare som satt utanför affären. När Anna-Lisa Andersson sedan skulle köra i väg från platsen så var olyckan framme.

– Jag hade alldeles för hög hastighet in i kurvan, säger hon.

I kurvan välte permobilen, hon föll och hamnade på rygg. Permobilen höll på att falla över henne men då rusade mannen som hjälpt henne lasta på varorna fram och räddade henne genom att hålla undan fordonet.

– Jag hade kunnat få permobilen i ansiktet eller över halsen, att han räddade mig var fantastiskt. Han sitter där utanför nästan varje dag, säger hon.

Efter att hon vält och blivit hjälpt på fötterna pratade Anna-Lisa Andersson lite med mannen men de hade svårt att förstå varandra.

– Jag tänkte att han förstår inte vad jag säger, berättar hon.

Gav hjärta och mat

Dagen efter bestämde sig Anna-Lisa Andersson för att åka tillbaka till affären för att kunna tacka mannen ordentligt. Hon hade gjort i ordning ett tackkort med ett hjärta på och så handlade hon mat som hon gav till mannen som räddat henne.

– Jag köpte kyckling och lite karameller som jag gav till honom, man vet ju inte om de får behålla pengarna och något att äta är nog lika bra, säger hon.

När Anna-Lisa Andersson besökte affären senast satt tiggaren fortfarande utanför affären och hjärtat hon gett honom fanns vid hans sida.

– Jag gråter när jag tänker på det som hände, det var så fint.

Det är inte första gången GT skriver om tiggare som gjort något storartat. I höstas gav en kvinnlig tiggare nästan alla de pengar hon samlat in under dagen till två personer som samlade in pengar till Världens Barn.

David Peterson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER