Anna Johansson, (S). Foto: Jan Wiriden
Anna Johansson, (S). Foto: Jan Wiriden

Anna Johansson blir infrastrukturminister

Publicerad

GÖTEBORG. Anna Johansson är Sveriges nya infrastrukturminister. Nu vill hon ge Göteborg mer utrymme på den politiska kartan.

Johansson lär också bli regeringens representant när trängselskatten ska omförhandlas med Göteborgspolitikerna - något som statsvetarna tror kan leda till problem då hon redan är personligt förknippad med den infekterade frågan.
- Det kan också vara en fördel att jag har en förförståelse i frågan, säger Anna Johansson.

Anna Johansson var en av överraskningarna när Stefan Löfven presenterade sin regering under fredagen. Inte minst för att göteborgaren fick uppdraget som just infrastrukturminister.
Johansson, som blev tillfrågad bara några dagar in offentliggörandet, blev själv förvånad.
- Det var i alla fall inte väntat kan man säga, säger Johansson till GT.
Fick du fundera länge?
- Nej, det var inget svårt beslut. Vissa frågor finns det bara ett svar på och det här var en sådan.

"Inga meriter alls"

Under din politiska tid i Göteborg har du varit engagerad i många andra frågor, vad har du för meriter inom infrastruktur?
- Där har jag inga meriter alls faktiskt. Däremot finns det en stor mängd människor på departementet som kan frågorna på sina fem fingrar. Jag kommer ägna stor tid till att läsa in mig, säger Johansson när GT nådde henne sent under gårdags- kvällen.
- Det är ett väldigt stort område och vi kommer inte åstadkomma så mycket rent praktiskt de fyra kommande åren, men vi ska påbörja en mer ambitiös omställning, säger Anna Johansson.
I sin nya ministerroll är sannolikheten stor att Johansson blir den som från regeringshåll får förhandla om trängselskatten när Göteborgspolitkerna tar frågan vidare till riksdagsnivå där det slutgiltiga beslutet fattas.
Johansson har tidigare, likt flera andra Göteborgspolitiker, varit starkt för trängselskatten i Göteborg.

Risk för dubbla stolar

Hon är också i nuläget fort-farande ordförande för Social-demokraternas Göteborgsdistrikt.
En position som den S-märkte statsvetaren Ulf Bjereld tycker att hon bör överge för att undvika risken att sitta på dubbla stolar i förhandlingarna.
- Som distriktsordförande har hon ett ansvar för hur trängselskatten ska hanteras lokalt, därmed blir hon en del av Göteborgsagerandet. Därför är det rimliga att hon lämnar sin roll. Eller att man delegerar ansvaret på regeringsnivå till en annan minister, säger Bjereld som menar att man till varje pris bör undvika en eventuell situation av tvåinstansjäv.
- Det går genom vänskapsband och politiska band. Även om hon inte har någon formell koppling till Göteborg så har jag svårt att se att hon ska kunna vara ansvarig minister för beslut i den här frågan som hon är så starkt kopplad till. I alla fall om det beslut som kommer ska få någon politisk legitimitet i Göteborg, säger Bjereld.

Stora investeringar

Anna Johansson vill avvakta med trängselskattsfrågan då Göteborgspolitkerna ännu inte har enats om hur man ska driva saken vidare.
- I nuläget ligger frågan fort-farande hos Göteborgs kommun. Men det kan vara en fördel att jag har en förförståelse i frågan, säger hon.
Kan du själv se din roll som problematisk?
- Jag tycker vi väntar med att ta de frågorna tills de kommer hit, säger hon.
Är det du som kommer att förhandla om frågan?
- Det vet jag inte ännu. Den ligger i kommunfullmäktige, hur den ska hanteras är nästa steg. Men Västsvenska paketet ett exempel på en stor investering för att ställa om till ett såväl ekologiskt som ekonomiskt hållbart transportsystem. Samtidigt är det inte minst en budgetfråga.
Kommer du att ha kvar ditt uppdrag som distriktsordförande?
- Det får du fråga medlemmarna om. Det är lite tidigt att på min första dag när det varit full fart sedan klockan nio att veta hur arbetsbördan kommer att se ut.
Det blev bara två Göteborgare i Stefan Löfvens nya regering. Men Anna Johansson vill vända på resonemanget.
- I den tidigare regeringen var det ingen alls, så det är ett steg framåt.
- Jag tror att det är viktigt att man har en representation i regeringen. Näringslivet och förutsättningarna är annorlunda i Göteborg och det är bra att man har erfarenheten i regeringen. Att visa att vi i Göteborg finns, något som jag ibland upplevt att det varit lite si och så med tidigare, fortsätter Anna Johansson.

Behövs alternativ till bil

Enligt Johansson är en av de stora utmaningarna i den nya ministerrollen att skapa ett ekonomiskt och ekologiskt hållbart transportsystem i Sverige fram-över.
- Vi behöver både underhåll och utvidgning av järnvägen så att det blir ett rejält alternativ till flyg och bil.
- Där vill göra stora satsningar för att bygga ihop landsändar, bidra till jobbtillväxt och göra det lättare för pendlare och varutransport, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Adrianna Pavlica
Adrianna Pavlica
Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER