"Potatisen smakade jag lite av och den var stenhård. Fisken var torr som en öken", säger Andreas Wallgren om maten på Skaraborgs sjukhus i Skövde. Foto: Privat
"Potatisen smakade jag lite av och den var stenhård. Fisken var torr som en öken", säger Andreas Wallgren om maten på Skaraborgs sjukhus i Skövde. Foto: Privat
Andreas Wallgren anser inte att maten fungerar för den som vårdas länge på sjukhus, och han tycker det är bra att matfrågan debatteras. Foto: Privat
Andreas Wallgren anser inte att maten fungerar för den som vårdas länge på sjukhus, och han tycker det är bra att matfrågan debatteras. Foto: Privat

Andreas fick torr fisk och stenhård potatis

Publicerad

Torr fisk och stenhård potatis.

Som tur var hade Andreas Wallgren, 27, "bara" blindtarmsinflammation, så han skickades hem från sjukhuset efter ett dygn.

– Maten var bedrövlig. De som ligger inlagda länge behöver ju ändå energi, säger Andreas.

Det var i somras som Andreas Wallgren låg på en vårdavdelning på Skaraborgs sjukhus Skövde. Första måltiden efter ingreppet blev ingen bra upplevelse.

– Potatisen smakade jag lite av och den var stenhård. Fisken var torr som en öken. Maten var inte varm heller. Det gick helt enkelt inte att äta den, så jag gick till Pressbyrån och så blev det en baguette i stället, säger Andreas Wallgren.

"Lunchen var bedrövlig"

Själv fick han inte några allvarliga men av sjukhusmaten.

– Jag låg bara inne helt kort. Jag fick åka hem dagen efter, och då fick jag yoghurt och en macka till frukost, och det funkade ju. Men lunchen var bedrövlig, säger han.

Andreas Wallgren anser inte att maten fungerar för den som vårdas länge på sjukhus, och han tycker det är bra att matfrågan debatteras.

– Maten var bedrövlig. De som ligger inlagda länge behöver ju ändå energi. Min sjuårige son hade gjort detta bättre, säger Andreas.

"Kan bara beklaga"

Eva Sundström, stf sjukhusdirektör på Skaraborgs sjukhus, har tittat på bilden på matbrickan, och hon är inte nöjd.

– Det ser inte aptitligt ut, det kan man inte säga. Jag kan bara beklaga den patient som har fått den här brickan, säger hon.

Skaraborgs sjukhus har ett centralt kök i Skövde som lagar maten halvfärdig, och sedan värms den upp i skåp. Metoden heter Cook chill.

– Jag vet att vi har haft problem med den uppvärmningen. Men vi kommer ändå att fortsätta använda den metoden. Det är väldigt viktigt att ha rätt temperatur på maten, och rätt näringsvärde, och där är Cook chill ett av de system som fungerar bäst, säger Eva Sundström.

Under hösten har sjukhusen jobbat på att förbättra uppvärmningen.

Mer närproducerat på sikt

På sikt kommer Skaraborgs sjukhus också att försöka ha mer närproducerad mat, men när detta förslag blir verklighet är inte klart. Efter att ha sett bilden på Andreas mat lovar hon att genast införa en förbättring.

– Vi har kostombud på varje avdelning. Vi kanske kan göra så att man kan få ett alternativ direkt om man inte är nöjd. Jag ska prata med dem, säger Eva Sundström.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida