Andi Beuca, 20, la sin mobil på laddning över natten - då började den brinna. Foto: Privat
Andi Beuca, 20, la sin mobil på laddning över natten - då började den brinna.  Foto: Privat
Natten då mobilen började brinna sov Andi Beuca hos en kompis och hela huset var fullt med folk: "Vi kunde ha dött allihop", säger han. Foto: Privat
Natten då mobilen började brinna sov Andi Beuca hos en kompis och hela huset var fullt med folk: "Vi kunde ha dött allihop", säger han.  Foto: Privat
Mobilbranden inträffade natten mellan nyårsafton och nyårsdagen. Även sladden fattade eld. Foto: Privat
Mobilbranden inträffade natten mellan nyårsafton och nyårsdagen. Även sladden fattade eld.  Foto: Privat

Andi låg och sov – då fattade hans mobil eld

Publicerad

I ett hus fullt av folk låg Andi Beuca, 20, och sov - då fattade hans mobiltelefon eld.

Idag är han glad att han lever.

– Vi kunde ha dött allihop. Hela huset kunde ha brunnit ner.

Årets sista natt kunde enligt Andi Beuca ha blivit hans sista i livet. När nyårsfesten var över gick han och la sig. Innan han somnade satte han sin nya mobiltelefon på laddning.

– Det skulle jag inte ha gjort, konstaterar han dystert.

När Andi vaknade på morgonen hittade han den eldhärjade telefonen vid sin sida.

– När jag skulle sätta i gång telefonen var displayen död. Det hade brunnit vid ladduttaget och på baksidan av telefonen. Till och med sladden hade brunnit, säger Andi Beuca.

"Hela huset kunde ju ha brunnit ner"

Innan det gick upp för honom vad som faktiskt hade kunnat hända blev Andis första reaktion ilska - över att hans splitter nya smartphone gått sönder.

– Jag tänkte: "Shit, jag har ju precis köpt den."

Snart gick ilskan över i en känsla av lättnad.

– Det var när min tjej sa att vi ju kunde ha brunnit upp allihop som jag förstod hur illa det kunde ha gått. Hela huset kunde ju ha brunnit ner. Jag fylls fortfarande av chock när jag tänker på det.

Andi Beuca lämnade tillbaka telefonen - en Samsung Galaxy S6 Edge Plus - till butiken på Frölunda Torg i Göteborg där han köpte den.

Den skickades till verkstad för att undersökas - sedan kom beskedet.

– Jag var helt säker på att jag skulle få en ny telefon. Efter tio dagar fick jag svaret att allt berodde på fuktskador och att jag var tvungen att betala 4000 spänn för att de skulle laga den.

Enligt Andi Beuca är det uteslutet att fuktskador är orsaken till att hans telefon fattade eld.

– Det finns inte en chans. Jag är 110 procent säker på att jag inte tappat telefonen eller något sådant.

"Glad att jag inte skadade mig"

Han har anmält händelsen till Konsumentverket och hoppas att han den vägen ska få upprättelse.

– Mest av allt är jag glad att jag inte skadade mig. Men jag är 20 bast och har precis fått ett jobb. Jag tänkte att jag skaffar den nyaste och bästa telefonen. Då brinner den upp och de vill inte hjälpa mig överhuvudtaget. Det känns inte bra.

GT har sökt Samsungs kontaktpersoner för en kommentar. Från kundtjänsten blir beskedet:

– Vid sådana här händelser skickar vi varan till verkstaden och vi litar på deras bedömning.

GT har vid flera tidigare tillfällen rapporterat om mobiltelefoner som fattar eld.

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida