JAG SITTER INTE På DUBBLA STOLAR. PR-mannen och krönikören Anders Westgårdh tycker att han har rätt att ha en privat uppfattning och att det är därför han skriver om Västsvenska paketet i Aftonbladet. Foto: ALEXANDER DONKA Foto: Alexander Donka
JAG SITTER INTE På DUBBLA STOLAR. PR-mannen och krönikören Anders Westgårdh tycker att han har rätt att ha en privat uppfattning och att det är därför han skriver om Västsvenska paketet i Aftonbladet. Foto: ALEXANDER DONKA Foto: Alexander Donka

Aftonbladets krönikör får miljoner för reklam

Publicerad

GÖTEBORG. Anders Westgårdhs PR-företag Welcom i Göteborg får tre miljoner av trafikverket för att göra reklam för Västlänken.

Samtidigt hyllar krönikören Anders Westgårdh det omdebatterade projektet i sina texter i Aftonbladet.

- Det gör jag som privatperson, för att jag tycker så, säger Westgårdh.

Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin ser ingen konflikt att i att en krönikörs reklambyrå får miljonbelopp av trafikverket och samtidigt driver samma budskap, under journalistflagg, i Aftonbladet.

- Jag har ingen anledning att betvivla att detta är Westgårdhs egna åsikter, säger han till GT.

Anders Westgårdh, 57, är en välkänd medieprofil i Göteborg. Han har bland annat ett förflutet som ansvarig utgivare och chefredaktör på GT och har skrivit krönikor i Aftonbladet sedan 1998.

Sedan tolv år tillbaka driver Westgårdh den egna PR-byrån Welcom. Det har gått bra, i dag har företaget upp mot 20-tal anställda och omsätter cirka 25 miljoner.

I höstas vann Welcom en upphandling om reklam för det Västsvenska paketet och skrev ett flerårigt avtal med statliga trafikverket.

Uppdraget är värt totalt tre miljoner och löper fram till och med halvårsskiftet 2014. Det undertecknades 22 augusti 2012.

På Welcoms hemsida uttalade sig vd:n Joakim Brinkenberg så här om avtalet.

- Vi ser verkligen fram emot samarbetet. Det handlar om tung och viktig infrastruktur där fakta och fördelar behöver lyftas för att medborgarna ska förstå varför det grävs, borras och schaktas i regionen.

Skrev krönika om ämnet

Måndagen 15 april skrev Westgårdh en krönika i Aftonbladet med rubriken: "Rösta inte trafiken 20 år bakåt i tiden."

I den står bland annat:

"Den bärande idén med vägtullar är - förutom minskad trängsel i trafiken och bättre miljö i stan - att göra det möjligt att i vår livstid finansiera ett antal satsningar på infrastruktur för att Göteborg ska kunna fungera som en modern och betydelsefull stad. "

Och i måndags handlade halva krönikan i Aftonbladet om folkomröstningen och Västsvenska paketet.

PR-byråägaren beskriver folkinitiativet som "konsten att förstöra en stad", och slår fast:

"Trängselskatten och vägtullarna är en central del i en enorm infrastruktursatsning med nya vägar, järnvägar, broar, tunnlar, kollektivtrafik och bättre miljö."

Förnekar intressekonflikt

Anders Westgårdh håller inte med om han sitter på dubbla stolar när hans företag först får betalt för att sprida positiv reklam om Västsvenska paketet och han själv sedan får betalt när han skriver samma sak som krönikör i Aftonbladet?

- Nej, jag tycker inte det. Faktiskt inte! När jag skriver i Aftonbladet formulerar jag mig som en privatperson. Det är klart att du kan lägga de två grejorna bredvid varandra och konstatera att det kan finnas en intressekonflikt men här finns det inte det.

- Jag vill understryka att jag inte alls arbetar med trafik- verkets uppdrag, säger han:

- Som kolumnist i Aftonbladet har jag vid flera tillfällen ventilerat synpunkter kring Göteborgs utveckling, senast som du själv nämner gällande folkomröstningen.

Men kan du ändå inte se att det kan uppfattas som en intressekonflikt?

- Jag är beredd att hantera anklagelsen "att sitta på dubbla stolar", men kommer att hävda min rätt att kring en viktig samhällsfråga agera både som privatperson, skribent och byråanställd.

Otydligt uppdrag

Tidningsutgivarföreningens vd och chefsjurist Per Hultengård säger att det är viktigt att vara tydlig med vilka andra uppdrag en krönikör har.

- Jag tycker absolut att när man uppträder som krönikör så ska man tala om att man dessutom är verksam i den här frågan i ett PR-företag.

Jan Helin berättar att han uppskattar Anders Westgårdh för att han är både intressant och välformulerad.

- Han har ett brinnande intresse för samhällsutvecklingen i Göteborg. Han tycker verkligen så här.

Uppdrag av trafikverket

Att Westgårdh byrå hade ett uppdrag av trafikverket var inget som Helin kände till innan.

- Nej, det visste jag inte men jag har talat med honom själv och han säger att han inte har något med trafikverkets uppdrag att göra.

Vet du vilka andra uppdrag och kunder som hans företag har?

- Nej det känner jag inte till. Men jag vet att Westgårdh verkligen brinner för frågor som berör Göteborgs utveckling och jag har inte som utgivare sett någon anledning att stoppa hans välskrivna kolumner i ämnet. Jag vet att han personligen tycker så här.

Kan inte köpa texter

Det är inte så att det går att köpa sig in i krönikorna i Aftonbladet?

- Nej, det ska man inte kunna göra och jag känner Anders väl och jag vet att han är engagerad i de här frågorna.

Borde läsarna upplysas om att Anders Westgårdh driver en PR-byrå?

- Det kan vara en poäng. Jag tror att all transparens är bra och stärker opinionsjournalistiken. Det ska jag överväga. Det är möjligt att det ska framgå så att man själv kan ta ställning.


Jimmy Fredriksson
Jimmy Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag