Andreas Sävendahl, Peter Leonardsson och Lotta Lundqvist.
Andreas Sävendahl, Peter Leonardsson och Lotta Lundqvist.
Långa köer har bildats på Landvetter efter bombhotet.
Långa köer har bildats på Landvetter efter bombhotet.
eronica Lilja skulle till Washington, men nu är det oklart när hon kommer kunna åka.
eronica Lilja skulle till Washington, men nu är det oklart när hon kommer kunna åka.
Landvetters flygplats.
Landvetters flygplats.

100-tals strandsatta på Landvetter

Publicerad

Bombhotet på Landvetters flygplats stoppade alla plan från att både lyfta och landa.

Därför är hundratals personer nu strandsatta på flygplatsen.

– Just nu står jag i en 300 meter lång kö och ska försöka boka om biljetterna, säger Lotta Lundqvist.

SAS-planet var på väg från London till Arlanda när det tvingades nödlanda på grund av att ett bombhot riktats mot planet.

Detta ledde till att hela Landvetters flygplats fick stängas av – och vid lunchtid är det hundratals resenärer som är strandsatta på flygplatsen.

– Vi skulle till Thailand via Amsterdam och planet skulle gå klockan tio. Nu står vi här i en 300 meter lång kö i stället, säger Lotta Lundqvist.

Även Veronica Liljas plan mot Washington skulle ha lyft klockan 10.00 – men hon blir nu kvar i Göteborg på obestämd tid.

– Jag ska ha praktik där i ett halvår. Som tur är börjar jag inte förrän på tisdag, men det hade varit kul att vara där lite innan och fixa med lägenheten och annat, säger hon.

Långa köer

Båda två berättar dock att de varit relativt lugnt på flygplatsen trots bombhotet.

– Jag vet inte om det är typiskt svenskt men man tänker att det löser sig. Det var i tidningen vi läste att det handlade om ett bombhot, annars fick vi bara veta att det var förseningar, säger Lotta Lundqvist.

Hon fortsätter:

– Det är mer nu som det är kaotiskt med massa människor som har bokat resor som de inte kommer i väg på. Man hade kanske kunnat önska sig bättre info.

Veronica Lilja är av samma åsikt.

– De har skött det bra, man vill ju inte flyga när ett plan är bombhotat. Sen blir det ju lite panik när alla ska boka om, jag såg till att ringa och boka om för kön här är jättelång, säger hon.

Maya Dahlén Persson
Maya Dahlén Persson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida