Jihadistfika, babyboom och ultravåld – välkommen till IS skruvade propagandavärld

Islamiska statens morbida propagandamaskin blandar barnlek, brutalitet och vardag för att ge bilden av ”kalifatets” utopi.

Om jag säger IS-propaganda, vad tänker du då?

De flesta skulle på den frågan gissningsvis svara något i stil med halshuggningar, människor som bränns levande, barnsoldater och andra skräckinjagande våldsdåd som den brutala jihadistgruppen Islamiska staten (IS) gjort sig känd för. Hoppborgarna, kastfisket och druvplockningen som ingår i gruppens ihärdiga försök att måla upp bilden av utopisk vardag i sitt ”kalifat” väcker betydligt mindre uppmärksamhet, vilket enligt experter kan vara ett problem.

”Det visar att propagandan inte bara är till för att attrahera rekryter från utlandet utan också syftar till att bygga upp stöd på hemmaplan.”

Den typen av innehåll utgör nämligen huvuddelen av IS massiva propagandaproduktion, enligt en rykande färsk och unikt omfattande rapport från brittiska tankesmedjan Quilliam Foundation.

– Det visar att propagandan inte bara är till för att attrahera rekryter från utlandet utan också syftar till att bygga upp stöd på hemmaplan, vilket jag tror är precis lika viktigt för IS, säger rapportförfattaren Charlie Winter i telefon.

IS ser på barnen som ett sätt att säkra upp framtiden, enligt terrorexperter.

Winter tog under en månad del av IS totalt 1 146 olika propagandautskick. Ett par teman framträdde snabbt, men två är avgjort dominerande. Mer än tre av fem utskick handlade om civila aktiviteter i IS-områden: En gipsverkstad i Mosul, tidningsutdelning i Falluja eller gatureparationer i Tal’afar. På andra plats kom olika militära rapporter, om IS verkliga eller upphottade framgångar på slagfälten.

”IS menar blodigt allvar med sitt statsbyggande och förstår att de måste övertyga "sin" befolkning om att det projektet går framåt.”

På tredjeplats kom offerstoryn där IS vill framställa sig själv och muslimer i allmänhet som attackerade utifrån, och först på avlägsen fjärde plats kommer det rubrikfångande ultravåld som IS närmast förknippas med för resten av världen.

Givet IS brutala metoder och extrema jihadistideologi kan bilder på barn som leker bland karuseller och IS-jihadister som dricker te framstå som minst sagt bisarra. Men IS har mycket goda skäl att fokusera så mycket av sin energi på den här typen av budskap. IS menar blodigt allvar med sitt statsbyggande och förstår att de måste övertyga ”sin” befolkning om att det projektet går framåt.

– Det blir helt enkelt mer tilltalande med bilder på folk som umgås, dricker te tillsammans, ger blod eller fiskar, säger Charlie Winter.

 

Andra exempel är IS skryt med sin påstått expanderande barnavård, av medier beskrivet som en uppmuntran till ”babyboom” för att fylla framtida led. Eller att IS säger sig prägla egna guldmynt och utfärda pass. Propagandavärdet, inte huruvida det är sant, är det viktiga, säger Syrienkännaren Aron Lund, som i fjol skrev en uppmärksammad bok om kriget i Syrien.

– Det spelar egentligen ingen större roll om man gör det eller inte. Det är en klassisk statsbyggargrej; först ska man ha en flagga och sedan en valuta.

När det kommer till just ekonomiska frågor måste IS också övertyga folk om att dess beskattning är legitim och är mer än ren banditverksamhet, enligt doktoranden Mara Revkin.

”För människorna som faktiskt bor i IS-kontrollerade områden rimmar IS-propaganda illa med vardagen där.”

”Alla stater är beroende av lag för att legitimera sina anspråk på land och resurser, Islamiska staten är inget undantag”, skriver hon i ett inlägg på tankesmedjan Brookings blogg. ”IS använder islamisk lag och religiösa skrifter för att rättfärdiga ekonomiska aktiviteter som annars hade framstått som organiserad brottslighet”.

Men för människorna som faktiskt bor i IS-kontrollerade områden rimmar IS-propaganda illa med vardagen där, enligt källor från IS syriska ”huvudstad” al-Raqqa.

– De här videorna som visar ett vanligt liv där folk arbetar och är glada stämmer inte alls. Det är ren propaganda, och situationen i IS områden är mycket dålig, säger journalisten Marwan Hisham, som nyligen flydde al-Raqqa och som nu befinner sig i Turkiet.

  • IS rekrytering av barn börjar ofta med religiösa lektioner i moskéer eller genom skolorna där läroplanen numera är helt dikterad av IS.
  • En serie bilder från nu avstängda Twitterkonton visar vad som föreställer ”IS-barn” som sover fridfullt intill vapen och svarta loggor.
Helskärm

Enligt Hisham vet de som bor under IS styre mycket väl hur läget där är, även när IS gör sitt yttersta för att kontrollera informations- och nyhetsspridning.

– Om det är någonting de riktar till folk inne i deras territorier är det deras militära segrar och strider som de visar på stora skärmar på offentliga platser. Syftet är att visa att de är starka och kan locka tonåringar att ansluta sig, säger han.

Varför är det då viktigt att påpeka att IS propaganda inte bara – eller ens till större del – består av det extremvåld som blivit IS främsta kännetecken? Svaret är, säger Charlie Winter på Quilliam Foundation, att omvärlden måste bli bättre på att förstå IS om man ska kunna motverka gruppens inflytande.

– Vi måste verkligen tänka mycket mer ”utanför boxen” än vad vi har gjort på senaste tiden, säger han.

– Man måste verkligen ta sig en ordentlig funderar på hur vi kan tänka kring att ge bilder som är positiva alternativ.