Från och med årsskifter höjer Swedbank priserna för sin internetbank - något som fått kritik av kunderna. "Det är inte ur girighetsaspekt som vi gör det här. Vi tjänar pengar som bank, och det måste vi få göra", säger kommunikationschefen Peter Borsos. Foto: Swedbank
Från och med årsskifter höjer Swedbank priserna för sin internetbank - något som fått kritik av kunderna. "Det är inte ur girighetsaspekt som vi gör det här. Vi tjänar pengar som bank, och det måste vi få göra", säger kommunikationschefen Peter Borsos. Foto: Swedbank

Swedbank höjer priset - trots kritik

Publicerad
Uppdaterad
Många Swedbankkunder har varit upprörda över att internetbanken haft tekniska problem. Och nu höjs priset på tjänsten, med 13 procent.
Höjningen träder i kraft från årsskiftet.
- Jag kan förstå, absolut, om man tycker att det inte skulle behövas, säger Peter Borsos, kommunikationschef på Swedbank i Sverige.
Giriga banker har varit på tapeten under de senaste veckorna, och nu har en diskussion blossat upp på internet kring ett besked från Swedbank om att priset på bankens internettjänst går upp från årsskiftet.
Höjningen är på 20 kronor, och innebär att de som tidigare betalat 155 kronor om året nu får betala 175 kronor om året.
Men att det skulle handla om girighet tillbakavisar bankens kommunikationschef.
– Det är inte ur girighetsaspekt som vi gör det här. Vi tjänar pengar som bank, och det måste vi få göra, säger Peter Borsos.

Tekniska problem

Swedbank har varit en av de svenska banker som fått mest kritik för internetbankens funktion, och vid flera tillfällen har tjänsten bitvis varit otillgänglig, senast var i går, torsdag, då många kunder inte kunde logga in. Swedbank har totalt över fyra miljoner kunder i Sverige.
Expressen.se skrev för en vecka sedan om ett annat tekniskt problem, när bankens internettjänst inte gick att komma åt flera timmar.
Då berättade tidigare kunden Alf Nilsen, 42, att han valt att byta bank.
– Jag är så spyledsen på den banken så du anar inte. Det är störningar hela tiden.
– Jag skulle betala räkningarna nu när lönen har kommit in. Nu har jag precis bytt bank, sa han.

"Visst, vi har haft problem"

Att banken bitvis har problem med internettjänsten bekräftar Peter Borsos, men han vill tona ner omfattningen.
– Visst, vi har haft en del problem. Men det är inte många timmar den står still. Om du tittar på procentuell upptid så är den väldigt hög. Vår ambition är att den ska vara så gott som 100 procent. Man ska kunna göra sina bankärenden via internet precis när man vill, säger han.
Finns det risk för att kunderna kommer vända sig till de banker som inte har någon avgift för internetbanken?
– Jag hoppas att kunderna vill använda banken så pass effektivt och bra det går och att de inte tycker att en höjning på 20 kronor per år inte är för mycket. Jag förstår att det finns personer som kanske tycker att det är det, men man tar betalt på olika sätt. Vi har inga dolda avgifter.
Kommer den här höjningen, som åtminstone innebär tiotals miljoner i intäkter för er, att gå till att förbättra tjänsten?
– Att utveckla internetbanken kostar mycket mer än så. Vi har inte öronmärkt pengarna för det. Internetbanken är inget man snyter ur näsan och som inte innebär något jobb, säger Peter Borsos.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag