Så ska Spotify få in
en halv miljard dollar

Publicerad

LONDON. Spotify försöker locka nya privata investerare.

Företaget hoppas få in en halv miljard dollar, skriver Wall Street Journal.

Den amerikanska affärstidningen uppger att Spotify arbetar tillsammans med Goldman Sachs Group Inc för att locka in nytt kapital i bolaget.

Vid den senaste omgången, 2013, fick Spotify in 250 miljoner dollar.

Wall Street Journal skriver också att den nya insamlingsaktionen förmodligen innebär att musiktjänsten inte kommer att börsintroduceras förrän någon gång nästa år.

Spotify värderades till fyra miljarder dollar 2013, men värdet anses nu ha stigit till sex miljarder dollar, skriver Wall Street Journal.

En talesman för Spotify vill inte kommentera uppgifterna om att företaget söker nya privata investerare.

De stora skivbolagen äger tillsammans strax under 15 procent av Spotify och har försökt pressa företaget att få fler av de 60 miljoner aktiva användarna att bli betalande kunder.

Spotify meddelade denna månad att man nu har 15 miljoner betalande kunder, en ökning med 50 procent sedan i maj i år.

Spotify har samtidigt den senaste tiden fått ökad konkurrens av andra musikstream-tjänster från bland annat Apple och Google.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag