LÅNAR SOM ALDRIG FÖRR. Vi tar alltfler lån via sms. "Vi har fått många signaler om att personer tar dessa lån för att betala andra räkningar och skulder", skriver Kronofogden i en kommentar. Foto: Johanna Pettersson
LÅNAR SOM ALDRIG FÖRR. Vi tar alltfler lån via sms. "Vi har fått många signaler om att personer tar dessa lån för att betala andra räkningar och skulder", skriver Kronofogden i en kommentar. Foto: Johanna Pettersson

Obetalda sms-lånen slår rekord

Publicerad
Uppdaterad
Under 2009 fick Kronofogden in över 46 000 ansökningar om betalningsförelägganden för obetalda sms-lån. Det är en ökning med 30 procent jämfört med 2008 då Kronofogden fick in 36 000 ansökningar.
"Vi har fått många signaler om att personer tar dessa lån för att betala andra räkningar och skulder, särskilt nu under lågkonjunkturen", skriver Janne Åkerlund, kommunikatör på Kronofogden, i en kommentar.
Kronofogden hoppas nu få gehör för sina förslag om bland annat en grundligare kreditprövning innan sms-lånen beviljas.
Den positiva trenden vad gäller ungdomarnas andel av sms-lånen håller i sig, konstaterar Kronofogden, men de är fortfarande överrepresenterade. Andelen ansökningar om betalningsföreläggande mot personer i åldrarna 18–25 år stod förra året för 23 procent av alla ansökningar.
Samtidigt fortsätter också andelen kvinnor med obetalda lån att närma sig männens nivå. I åldersgruppen från 36 år och uppåt har kvinnorna lika stor eller större andel obetalda lån än männen.

Hoppas på grundligare prövning

Från budget- och skuldrådgivare får Kronofogden information om att det ofta är människor med mycket dålig ekonomi som tar snabblånen för att skapa sig en tillfällig frist. Att många i dag kan låna trots att de saknar tillräcklig återbetalningsförmåga är ett problem som Kronofogden fört fram under flera år.
- Vi hoppas på en grundligare kreditprövning och att det kan minska obetalda sms-lån som ett snabbspår in i skuldfällan. Men som det är nu får vi in ansökningar om betalningsanmärkningar i mängder varje dag, säger Åkerlund.

Satsar på utbilning

Varför andelen obetalda sms-lån har ökat så starkt för kvinnor över 36 år under senare år har Kronofogden ingen förklaring till.
- Men vi skulle gärna se att fler försöker analysera det.
Samtidigt gläds Kronofogden åt att andelen ungdomar med obetalda sms-lån fortsätter att minska.
- Det är oerhört positivt, säger Janne Åkerlund.
Uppmärksamheten och aktiviteterna kring sms-lånen som bland andra Kronofogden och Konsumentverket haft bland gymnasieungdomar kan ha haft en viss effekt.
- Vi kommer att fortsätta vårt arbete med fokus på de unga och har startat en ny tävlingsomgång i "Koll på cashen" där gymnasieelever genom sina ekonomikunskaper får tävla om bidrag till klasskassan.

Skärper tonen

Konsumentombudsmannen (KO) har skärpt tonen mot sms-låneföretagen och hotat med rättsliga åtgärder mot dem som inte följer lagen. KO har vunnit flera tvister som bland annat innebär att företagen inte får dölja räntekostnaderna för lånen genom att maskera dem till avgifter. KO har också förbjudit användningen av snabbhetsargumentet i marknadsföringen av lånen.
- Vi har just startat uppföljningen av det brev vi skickade ut till företagen om vad som gäller. Vi kommer nu att granska företagens sidor och bland annat se om avgifterna varierar beroende på lånets storlek och i så fall be om en förklaring till det, säger Anna Hallqvist, utredare på KO.
Omkring 30 sms-låneföretag finns i dag på den svenska marknaden.

Lagen kan skärpas

En skärpning av lagstiftningen kring sms-lån är på väg. Enligt justitiedepartementet väntas en lagrådsremiss i april och en proposition i maj. Den innehåller, som TT skrivit om tidigare, bland annat krav på ångervecka och skärpt kreditkontroll även vid mindre lån.
I lagförslaget till ny konsumentkreditlag föreslås att det i framtiden ska krävas mer än en enkel kreditupplysning för att få lån. Bland annat ska kreditprövningen både ta upp låntagarens inkomst och utgifter. Dessutom ska informationen gentemot låntagarna förbättras. Ytterligare en del är att låntagaren får två veckor att ångra sig och backa ur lånet och ska då bara behöva stå för räntan.

Beatrice Ask håller med

Men trots att lagförslaget på flera punkter kommer att innebära skärpningar, så är konsumentombudsmannen (KO) Gunnar Larsson inte helt positiv. I december sade han till TT att skärpningen borde ha kommit för ett år sedan. Innan det här lagförslaget blir verklighet kommer ytterligare minst 50 000 låntagare att hamna hos Kronofogden, enligt KO.
På Kronofogden är man nöjd med att kreditprövningen skärps, men håller med KO om att det brinner i knutarna:
- Det vore önskvärt att den här lagstiftningen kommer i bruk snarast möjligt, sade Annika Stenberg, biträdande rikskronofogde, till TT i december.
Hon efterlyste även att de här låneföretagen ska in under Finansinspektionens tillsyn.
Den nya konsumentkreditlagen är tänkt att träda i kraft den 1 januari 2011.
Justitieminister Beatrice Ask är inte tillgänglig för frågor men säger i ett skriftligt meddelande till TT att hon "håller med om att lagändringarna borde kommit tidigare. Helst borde de gjorts redan när lagen senast ändrades".
Det skedde 2004 när den socialdemokratiska regeringen införde reformerade regler för bank- och finansieringsrörelser. Enligt riksdagens protokoll reserverade sig Moderaterna inte mot de förändringarna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag