Bedragarnas falska inloggningssida.
Bedragarnas falska inloggningssida.

Nytt bedrägeriförsök mot Nordea-kunder

Publicerad
Uppdaterad
På söndagen startade ett nytt bedrägeriförsök mot Nordeas kunder.
Nu påstår bedragarna i ett mejl att man kan vinna fina priser i bankens jubileumslotteri.
- Vi kommunicerar aldrig via mejl, säger bankens informationschef med eftertryck.
De så kallade phishing-mejlen i Nordeas namn har blivit en lång följetong. Bedragarna skickar ut mejl där människor på olika sätt uppmanas att klicka på en länk där de ska fylla i personnummer och sina inloggningskoder till Nordeas internetbank. Om man följer instruktionerna får man sitt bankkonto länsat. - När man får sådana här mejl ska man bara slänga dem, säger Boo Ehlin, Nordeas informationschef. Det Ehlin framför allt vill hamra in i folks medvetande är att inga banker kommunicerar via mejl med sina kunder.

"Våra kunder är luttrade"

Dessbättre lyckas bedragarna allt sämre med sina kupper. - Våra kunder är ju luttrade vid det här laget och är väldigt misstänksamma och vaksamma. Senaste gångerna är det ingen som har klickat in, säger Ehlin. Enligt informationschefen finns en enkel förklaring till varför just Nordea drabbas så ofta. - Det är tacksamt att vända sig mot Nordea eftersom vi har flest internetbankskunder i Norden, säger Ehlin. Den som trots allt har lämnat ut känslig information uppmanas att genast kontakta banken.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
EKONOMI PÅ TWITTER