Socialförsäkringsminister Cristina Husmark-Pehrsson ser allvarligt på försäkringskassans många övertramp. Foto: Olle Sporrong
Socialförsäkringsminister Cristina Husmark-Pehrsson ser allvarligt på försäkringskassans många övertramp.  Foto: Olle Sporrong

Ministern: Försäkringskassans övertramp är oacceptabla

Publicerad
Uppdaterad
Slarv, regelövertramp och årslånga handläggningstider.
JO riktar allvarlig kritik mot försäkringskassan i 14 fall.
- Jag reagerar väldigt starkt på detta, säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark-Pehrsson.
En handikappad man var någon dag sen med att lämna in papper till försäkringskassan och blev utan ersättning i åtta månader. En kvinna fick besked först efter fem månader om att hon inte inte skulle få full föräldrapeng. I ett tredje fall bröt man mot sekretessen och läste högt ur sjukjournaler.

Har fått svidande kritik

I totalt 14 ärenden har nu försäkringskassan fått svidande kritik av JO för grova felaktigheter. Siffran för hela förra året var 76 fall.
- Organisationen har blivit mindre tillgänglig. Det kan påverka hur man bemöter kunder, säger Stina Melander, statsvetare med mångårigt fokus på försäkringskassan.
Även socialförsäkringsminister Cristina Husmark-Pehrsson ser mycket allvarligt på de många klavertrampen:
- En stor del av de här ärendena handlar om långa handläggningstider. Det är oacceptabelt. Det handlar om att visa respekt för de enskilda personerna och vara säker på att man får en rättvis bedömning, säger hon.

Fick extra pengar i år

Försäkringskassan har fått 600 miljoner extra i år. Dessutom har man tillsatt en institution som bland annat ska granska försäkringskassan.
- Jag förväntar mig att försäkringskassan med stor beslutsamhet åtgärdar de brister som JO har gett dem kritik för, säger Husmark-Pehrsson.

"Fattar 60 miljoner beslut"

Eva Nordquist, chefsjurist på försäkringskassan, menar att situationen har förbättrats redan innan JO:s beslut kom.
- Vi skulle helst inte vilja ha ett enda ärende av kritik. Men vi fattar 60 miljoner beslut per år. Det är omöjligt att det inte brister i något ärende, säger hon.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida