"Tidsfaktorn har hela tiden varit kritisk för vår strategi för att blåsa nytt liv i bolaget", säger Christian von Koenigsegg. Foto: Anders Andersson
"Tidsfaktorn har hela tiden varit kritisk för vår strategi för att blåsa nytt liv i bolaget", säger Christian von Koenigsegg. Foto: Anders Andersson

Koenigsegg drar sig ur Saab-affären

Publicerad
Uppdaterad
Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären.
Orsaken ska vara att affären har dragit ut på tiden.
- Tidsfaktorn har hela tiden varit kritisk för vår strategi för att blåsa nytt liv i bolaget, säger Christian von Koenigsegg.
General Motors försäljning av Saab till Koeniggsegg avbryts.
- Vi beklagar att vi efter sex månader av intensivt och målinriktat arbete har kommit till den smärtsamma och svåra slutsatsen att vi inte kommer att kunna genomföra förvärvet av Saab Automobile, säger Christian von Koenigsegg i ett pressmeddelande.

"Tidsramarna är oöverskådliga"

- Vi har en affärsplan men när Saab blöder och inte kan utvecklas i dessa väntans tider blir de ekonomiska implikationerna och utfallet av affärsplanen väldigt oöverskådligt, säger Christian von Koenigsegg till TT:

Deadline 30 november

- Vi hade satt upp en absolut sista deadline till 30 november och vi såg i dag att det fanns ingen chans att få ihop affären till dess. Och därefter vågar vi inte tro på planen, tiden har gått för länge.
Vems fel är det att affären dragit ut på tiden?
- Vi pekar inte finger åt något håll. Det är en otroligt komplicerad process, säger von Koenigsegg.
Styrelseordföranden i Koenigsegg, Augie K Fabela, säger till affärsnyhetsbyrån Bloomberg:
- Vi trodde på planen, vi var övertygade om att den skulle fungera.
- Vi kom till slutsatsen efter moget övervägande under de senaste dagarna att tiden rann ut för oss för att affären skulle kunna bli verklighet. Nu är det upp till GM, säger Augie K Fabela.

Saabs vd visste om

- Jag blev informerad sent i går kväll, säger Saabs vd Jan-Åke Jonsson, till Sveriges Radios Ekot.
Nu ska GM analysera situationen och besluta vilka alternativ som finns.
- Jag kan inte spekulera i vad det kommer att betyda, vi får avvakta den analys som GM gör just nu och som kommer att vara klar i nästa vecka. Då först kan vi säga vad som kommer att hända.
Vad är reaktionerna i dag på Saab på beslutet?
- Det är klart att alla inklusive mig själv är väldigt besvikna. Vi har arbetat så länge med det här och det är klart att det är en besvikelse att inte komma i mål.

Eker beklagar

Även Bård Eker, delägare i Koenigsegg Group, beklagar att köpet inte blir av.
- Vi har kanske inte varit tydliga nog med att förmedla komplexiteten i affären. Det har varit sex, sju olika konstellationer som skulle gå i samma takt. Vi får ta på oss ansvaret att vi inte varit flinka nog att förmedla budskapet att vi har dåligt med tid.
- Och hinner vi inte ikapp, så dör Saab.
Ser du ingen annan möjlighet för Saab?
- Tyvärr, så ser vi att det är det som kommer att hända, säger Bård Eker.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag