TUFFA REGLER. Efter årsskiftet kommer 54 000 personer att utförsäkras. Försäkringskassans handläggare får nu ta emot självmordshot från förtvivlade människor. Foto: Ronny Johannesson
TUFFA REGLER. Efter årsskiftet kommer 54 000 personer att utförsäkras. Försäkringskassans handläggare får nu ta emot självmordshot från förtvivlade människor. Foto: Ronny Johannesson

Hot om självmord efter nya reglerna

Publicerad
Uppdaterad
MALMÖ. Expressen/Kvällsposten har i flera dagar rapporterat om hur tusentals svenskar drabbas av utförsäkringen. Nu slår även försäkringskassan larm: "De nya sjukreglerna leder till fler hot om självmord".
Det säger Torgny Collin, säkerhetsdirektör på Försäkringskassan, där man nu håller på att ta fram en modell för hot och riskhantering.
- Vi märkte av det här redan förra sommaren då det infördes nya regler. Då började vi få samtal där våra kunder hotade att ta sina liv, säger han.
- Under hösten har vi märkt en markant ökning av hoten om självmord, i dag rör det sig om cirka 40 procent av de inrapporterade fallen.

54 000 hamnar utanför

Efter årsskiftet kommer cirka 54 000 svenskar att utförsäkras. Det är människor som varit långtidssjukskrivna eller haft sjukersättning (förtidspension), men som inte bedöms vara tillräckligt sjuka för permanent sjukpension.
De utförsäkras och ska söka jobb och får gå en kurs på arbetsförmedlingen i tre månader.
Men oron inför de nya reglerna är stor.
- Människor som hör av sig till oss är förtvivlade, de ser sitt liv och vardagen slås till spillror. Då kan det komma fram sådana här hot, säger Torgny Collin.
För personalen är det tunga samtal att hantera.
- Många känner skuld för detta även om vi satt reglerna. Samtidigt kan vi inte vara terapeuter, det har vi inte kompetens för, säger Torgny Collin.

Hotar även andra

Ibland handlar hoten också om att ta livet av någon annan. Efter hotsamtal görs ofta en uppföljning med telefonkontakt.
- Såvitt jag vet så har något av hoten aldrig iscensatts. Men vi är beredda på att vi kommer att få fler sådana här samtal, säger Torgny Collin.
Försäkringskassans personal ska nu få bättre hjälp att bemöta den oro och desperation som människor känner.
Bland annat med nya rutiner för hur självmordshoten ska hanteras.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida