Få utförsäkrade återvände till jobb

Publicerad
Uppdaterad
80 procent av de 14 000 som fick slut på sina dagar i sjukförsäkringen vid årsskiftet har skrivit in sig hos Arbetsförmedlingen, medan sex procent är kvar hos Försäkringskassan. Få verkar ha återvänt till ett jobb.
- Man kan tycka att det var bra att så många gick till Arbetsförmedlingen. Å andra sidan kan man tycka att det var synd att så många behövde gå till Arbetsförmedlingen, säger Bertil Thorslund, analytiker på Försäkringskassan, till TT.
Något färre än väntat nådde maxgränsen för antalet dagar med sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning vid årsskiftet. Siffran landade på omkring 14 300 i stället för de 16 000 som Försäkringskassan hade räknat med, visar färska siffror från Försäkringskassan som TT tagit del av.

"Ingen rikgtig information"

Av dessa gick 82 procent över till Arbetsförmedlingen, varav 10 400 deltar i det nya introduktionsprogrammet för tidigare sjukskrivna och 1 400 är inskrivna i andra åtgärder, till exempel lönebidragsanställning.
En dryg tiondel av de som utförsäkrats, 1 600 personer, är varken registrerade hos Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Statistiken kan heller inte tala om vad de gör nu.
- De personerna har vi ingen riktig information om. Det kan ju hända att vissa har gått tillbaka till sitt jobb. Det finns en plan att vi ska ringa och följa upp vad de gör och vad de har för försörjning, säger Bertil Thorslund.

Många väntas återvända

Omkring sex procent, 855 personer, har setts som tillräckligt sjuka för att få antingen förtidspension eller förlängd sjukpenning och är därmed kvar i sjukförsäkringen.
Efter den tre månader långa introduktionen hos Arbetsförmedlingen förväntas många återvända till Försäkringskassan, enligt prognosen 38 procent.
- Efter den här "karenstiden" hos Arbetsförmedlingen räknar vi med ett återflöde in i sjukförsäkringen, säger Bertil Thorslund.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag