Ola Johansson fick ett brev där han uppmanades att söka omprövning för sin sjukersättning. Men han hann inte läsa brevet förrän ansökningstiden hade gått ut. "Man har helt enkelt ingen respekt för mänskligt liv", säger Olas mamma Vivi-Anne. Foto: Lennart Rehnman
Ola Johansson fick ett brev där han uppmanades att söka omprövning för sin sjukersättning. Men han hann inte läsa brevet förrän ansökningstiden hade gått ut. "Man har helt enkelt ingen respekt för mänskligt liv", säger Olas mamma Vivi-Anne. Foto: Lennart Rehnman

De har fått lida för försäkringskassans missar

Publicerad
Uppdaterad
Ola lider av en neurologisk och spastisk sjukdom och har nedsatt funktion i såväl armar som ben.
Försäkringskassan lät honom gå på socialbidrag i åtta månader.
Sedan 16 års ålder har Ola Johansson från Kortedala i Göteborg haft rätt till sjukersättning. I juni 2008 löpte dock tiden ut, och han uppmanades via post att söka omprövning.
När mamma Vivi-Anne Berglund fick syn på brevet hade ansökningstiden löpt ut med någon enstaka dag.
- Jag slängde mig på luren men möttes bara av kommentaren att det var för sent och inte deras bekymmer.

Tvingades gå till socialen

Medan hans ärende tuggade i maskineriet tvingades Ola att gå till socialen för att överleva.
- Man har helt enkelt ingen respekt för mänskligt liv, säger Vivi-Anne.
Först åtta månader senare fick Ola tillbaka sin sjukersättning - men på begränsad tid. Försäkringskassan anser nämligen att han ska stå till arbetsmarknadens förfogande, och sedan 18 januari är sjukpengarna slut.
Vivi-Anne tycker att det är hopplöst att man ständigt ifrågasätter någon som har haft en diagnos sedan barnsben.
- Att de svagaste hela tiden ska behöva bevisa att de är sjuka är avskyvärt. Nu blir det väl till att gå till socialen igen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag