Isabella Löwengrip. Foto: Roger Vikström
Isabella Löwengrip. Foto: Roger Vikström

Blondinbella visade sin lön på bloggen

Publicerad
Uppdaterad
Isabella Löwengrip, 21, som blev känd som Blondinbella, väcker ofta debatt. Nu har hon lagt ut en bild på sin blogg där hon visar sin lön.
Och entreprenören och proffsbloggaren tjänar en rejäl slant. 61 700 kronor i månaden.
- Jag är väldigt stolt över att det går så pass bra, säger Isabella Löwengrip till Expressen.se.
Fredagens löneutbetalning för Isabella Löwengrip ser ut att bli trevlig. På en bild som hon la ut på sin blogg på tisdagen visar hon vad hon tjänar. Och för att vara 21 år gammal är lönen i allra högsta grad bra. 61 700 kronor ska föras över.
Att hon valde att visa upp sin lön var inte ett svårt beslut.
– Jag skriver då och då hur det går med allting. Och först och främst är jag väldigt stolt över att det går så pass bra. Jag tycker att det är kul att visa upp det. Det har varit debatt om att jag är en dålig förebild och jag vill visa att hårt slit lönar sig.
Vad säger du om läsarnas kommentarer?
– Det blir mycket reaktioner. Det är väldigt ovanligt att man pratar om vad man tjänar. Men om man lever med sitt drömjobb och sliter hårt är det inte så konstigt att man tjänar pengar på det också.

"Blev inspirerade"

Läsarnas kommentarer varierar från hård kritik till beröm och uppmuntran.
– Många blev glada och inspirerade. Och väldigt många blev arga. Vi lever i ett land där man inte får bli framgångsrik och lyckas. Man får inte nå sin egen dröm. Men jag försöker ändra på det.
Din lön är rätt hög jämfört med många av dina läsares lön. Är du rädd att du ska hamna långt ifrån dem?
– Jag tjänar mer än vad genomsnittssvensken gör. Men det vore svårt för mig att skriva bloggen om det inte var så. Men många som läser bloggen är väldigt unga och det vore konstigt om de hade samma lön som jag. Men det visar att man kan vara 21 år gammal, börja som Blondinbella med tandställning, och ändå vara där jag är i dag.
I ett inlägg strax efteråt berättade Isabella Löwengrip att hon också har höjt lönen för de som är anställda av henne.
– Jag roffar inte åt mig. Vi är ett team som jobbar. När det går bra i ett bolag så får alla ta del av det. Det är för att de har jobbat så bra som det går bra.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida