Andra som drabbats av försäkringskassans slarv

Publicerad
Uppdaterad

"Det är tur att min man jobbar"

Eva Secher.
Eva Secher, 33, Landskrona.
När bolaget Sterling gick i konkurs förlorade flygvärdinnan Eva Secher jobbet. Efter fem månaders väntan fick hon beskedet att försäkringskassan vägrade betala full föräldrapenning. - En stor del av min lön baserades på provision från det antal timmar man var i luften, men den tog försäkringskassan inte hänsyn till. Det är tur att min man jobbar mycket, annars hade vi inte klarat oss, säger Eva. Ärendet är överklagat till länsrätten.

Fotograferade - då rök ersättningen

Rickard Santala.
Rickard Santala, 40, Mölndal.
Efter en trafikolycka fick han nedsatt närminne, nackskador och ärrbildning i hjärnan. Läkare och försäkringkassan ville sjukpensionera honom, men Rickard gav inte upp utan började som hobby fotografera och sälja bilder. Han började arbetsträna, men fick sluta eftersom hans fysiska problem var för svåra. Försäkringskassan tyckte nu att Rickard var arbetsduglig. Han har gått utan ersättning sedan mitten av november och vet inte hur det blir i framtiden - försäkringskassan har fått kritik för att ärendet handlagts för långsamt. - Jag har hela tiden legat på gränsen till personlig konkurs.

Brevet försvann

Lise-Lott Persson.
Lise-Lotte Persson, 53, Trelleborg.
I februari i fjol avbröts hennes arbetsträning då hon ansågs kunna anställas till 75 procent, trots att läkare hävdade motsatsen. Lise-Lotte begärde omprövning, men brevet nådde aldrig någon handläggare. Beslutet är nu överklagat till länsrätten.

"Som Processen"

Göran Lager.Foto: Anders Rolfsson
Göran Lager, 57, Sollentuna
. Under en arbetsresa missade Göran att justera inkomsten, och tiden att svara hade gick ut med någon dag. Då drogs hela sjukförsäkringen in. Först sex månader senare blev han återinförd i systemet. - Man är helt skyddslös, som Josef K i "Processen".

Ville inte betala - skyllde på frun

Dan Lif.Foto: Joachim Wall
Dan Lif, 52, Hörby.
Sedan han fick en spark i ansiktet har polisen Dan Lif haft svåra nacksmärtor och huvudvärk. Dan har haft rätt att ansöka om extra ersättning. I länsrätten hade försäkringskassan en förklaring till varför han mår dåligt och inte skulle ha några pengar. - Man läste högt ur min frus sekretessbelagda sjukjournal och påstod att den panikångest som hon vid ett tillfälle led av skulle vara orsaken. Fruktansvärt kränkande. JO konstaterar att kassan begått ett allvarligt regelbrott. Dan har fått rätt till ersättning och har återgått till en 25-procentig tjänst.

Kvinna, Skåne. Kvinnan och hennes tre barn hade beviljats uppehållstillstånd, men försäkringskassan vägrade att acceptera beslutet. Mamman gick miste om barn- och bostadsbidrag. Socialförvaltningen kontaktade JO - och då skrevs kvinnan snabbt in.

Man, Thailand.
Försäkringskassan hävdade att mannen hade fått för hög pension, och krävde 2 500 kronor tillbaka. Mannen begärde omprövning och fick vänta i åtta månader på besked om att beslutet stod fast. Försäkringskassan skyller på resursbrist.

Kvinna, 44, Köping.
Tvingades vänta i tre månader på omprövningen av hennes indragna sjukpenning. Kassan har enligt JO även angivit fel datum då ersättningen slutade gälla, lämnat felaktig information och stämplat besluten med fel datum.

Kvinna, 58. Fick sjukpenning för depression. Hon hade ekonomiska problem och skulder. Enligt kvinnan betalade försäkringskassan för mycket pengar till kronofogden och hon gick miste om över 6 000 kronor. "Det har inneburit stora problem för mig", säger hon.

Kvinna, 47, Stockholm. Länsrätten rev upp beslutet om att dra in sjukpenningen. Kassan överklagade och förlorade. Ändå dröjde det 14 månader innan domen verkställdes - och ytterligare sju månader innan kvinnan fick tillgång till hela sitt rättmätiga belopp.

Kvinna, 28, Uppsala. 2004 meddelade den funktionsnedsatta kvinnan kassan om att hennes gode man hade förlorat sitt uppdrag. Trots det fick mannen fortfarande handlingar och sekretessbelagda uppgifter. "Mycket obehagligt", säger kvinnans mamma.

Kvinna, 62, Ulricehamn. I våras överklagade hon beslutet om att dra in hennes sjukpenning. Men väntan på omprövning tog över fyra månader - och svaret blev på nytt nej. "När man får svar så sent känns det inte meningsfullt att ens försöka", säger kvinnan.

Kvinna, 50, Södertälje
. På grund av en funktionsnedsättning lämnade kvinnan in en begäran om sjukersättning hos försäkringskassan. Hon bifogade ett läkarintyg som försäkrade att hon inte var arbetsduglig. Intyget slarvades bort, men ansökan avslogs ändå. När kvinnan krävde att få ta del av handlingarna tvingades hon vänta i tre månader - och då saknades fortfarande delar. Ärendet ligger nu i länsrätten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag