Annika Andersson, 34, är inte förvånad över att just hennes åldersgrupp är dyr i drift.
Annika Andersson, 34, är inte förvånad över att just hennes åldersgrupp är dyr i drift.

34-åringar bäst på shopping

Publicerad
Uppdaterad
Är du 34 år?
Då shoppar du mest av alla, enligt en ny undersökning.
- Det stämmer absolut. Jag blir inte förvånad, säger Annika Andersson, 34.
Det är dyrt att vara 34 år gammal. En undersökning från det brittiska finansföretaget Axa visar att 34-åringar gör av med mest pengar av alla. De spenderar omkring 35 000 kronor mer än andra, på nytt hus, större bil, bröllop eller bebisar. Och mönstret ser likadant ut i Sverige, bedömer Ylva Yngveson på Föreningssparbankens institut för privatekonomi.

Barn kostar pengar

- Det är naturligt i och med att man är i en ålder där man har hunnit få en bra inkomst och har hunnit skaffa sig sitt första barn och behöver större bil och bostad, säger hon. Annika Andersson, 34, i Gustavsberg, känner igen sig. - Skaffar man barn har man kostnader för det, dessutom har man gamla vanor att konsumera för egen del. Hon säger att det är svårt att helt lägga om shoppingvanor bara för att man får nya utgifter. - Även om man går tillbaka till H & M då och då är det svårt att sluta att till exempel gå och fika, resa och handla dyrare kläder. Men i Annika Anderssons fall är det inte hela sanningen. Hon har själv ett barn, ingen bil och bor i lägenhet. - Jag har en ganska luthersk pappa som alltid inpräntat i mig att man inte ska köpa saker på avbetalning, så jag är ganska flitig sparare.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
EKONOMI PÅ TWITTER