"Dialogen förändras just nu. För tio år sedan pratade vi om vad som var teknologiskt möjligt. Nu pratar vi om vad behövs", säger Shawn DuBravac, chefsekonom för CES-arrangören, Consumer Technology Association. Foto: Henrik Ek

"Dialogen förändras just nu. För tio år sedan pratade vi om vad som var teknologiskt möjligt. Nu pratar vi om vad behövs", säger Shawn DuBravac, chefsekonom för CES-arrangören, Consumer Technology Association.

 Foto: Henrik Ek

Vid CES-mässan ser du framtiden först

Publicerad

LAS VEGAS. Det är här du ser framtiden först.

CES-mässan i Las Vegas är platsen där teknikutvecklare från hela världen visar upp kommande produkter som ska ta samhället framåt – eller i vissa fall bara underhålla oss.

– Dialogen förändras just nu. För tio år sedan pratade vi om vad som var teknologiskt möjligt. Nu pratar vi om vad behövs, säger Shawn DuBravac, chefsekonom för CES-arrangören, Consumer Technology Association.

Expressen är på plats för att lyssna in samtalen.

Trenderna i år

# Sensorer läser vår omgivning

Det vi gör i den analoga världen blir allt lättare att sätta i en digital kontext. Sensorer i allt från kläder och klockor till termostater och köksprodukter fångar upp det som sker omkring oss, vilket sedan kan användas av applikationer för att förenkla våra liv. Av 20 000 nya produkter på CES i år väntas 15 000 av dem innehålla sensorer.

# Digitalt lärande

Datorer som blir smartare av erfarenhet. Bilar som blir bättre på att köra och känna igen trafiksituationer ju mer de körs. Röstigenkänning som blir bättre på att höra vad du säger ju mer du pratar med den. Information som samlas och gör maskinerna bättre är en supertrend och kommer märkas i en mängd produkter på CES i år.

# Mognad av nya branscher

Det är många produkter vi pratat om i ett par år; virtual reality-glasögon och 4K-tv-apparater till exempel. Det är bra att teknologin finns, men det är först i år som de blir användbara eftersom innehållet börjar komma ifatt. Filmbolag ska börja släppa film i 4K och kameror för att filma VR blir allt vanligare.

Prylar:

Smart skoFoto: Henrik Ek

Smart sko

Den kommer inte göra att du springer snabbare, men du kommer möjligen ut snabbare eftersom skon knyter sig själv. Den värmer även upp dina fötter och det är kallt och räknar hur långt du går. Den vet också när det är dags att byta skor, vilket vi hoppas är sällan med tanke på priset när dessa släpps i höst: ca 4000 kr.

LG rullbar displayFoto: Henrik Ek

LG rullbar display

LG har meddelat att de under CES-mässan ska presentera en 18 tums display som kan rullas ihop som en tidning. Det låter inte som att konceptprodukten är nära en kommersiell lanseringen, men den ger onekligen en fingervisning om vart displaytekniken är på väg.

Robot-bartenderFoto: Henrik Ek

Robot-bartender

Här är bartendern du inte behöver ge dricks och som ger dig uppmärksamhet när du vill. Den kan blanda över 300 drinkar efter att ha fyllts på med olika drinkblandningar och alkohol i sju behållare. Beställer gör du via en app i din telefon.

Vuze VR-kameraFoto: Henrik Ek

Vuze VR-kamera

Drömmen om att lämna vardagen och uppleva en annan plats blev just lite mer verklig. Den här kameran är en av flera produkter under CES som syftar till att göra virtual reality till något för gemene man. Vi har sett glasögonen komma, i år släpps kamerorna som ska ge oss bra VR-material att drömma oss bort till.

ÖversättareFoto: Henrik Ek

Ili översättare

Den här lilla apparaten översätter engelska till japanska och kinesiska och tvärtom (och snart fler språk) medan du pratar. En inbygd mikrofon och högtalare förmedlar vad du vill säga på det andra språket, utan att du behöver vara uppkopplad mot wifi eller mobilt datanät.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen