Ikea toppar listan. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBLIkea toppar listan. Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL
Ikea toppar listan.  Foto: Henrik Isaksson/Ibl / /IBL
Svenskt, franskt och sydkoreanskt finns med i blandningen.Svenskt, franskt och sydkoreanskt finns med i blandningen.
Svenskt, franskt och sydkoreanskt finns med i blandningen.

Varumärkena som svensken gillar mest

Publicerad

Volvo, Ica och Ikea – kan det bli mer svenskt?

Här är varumärkena som svensken gillar mest, enligt Yougov.

En kär bil, en matjätte och en småländsk möbeltillverkare.

Bland svenskarnas mest populära varumärken är Volvo, Ica och Ikea i toppen, precis som förra året. Det visar Yougovs undersökning om vilka företag som det pratades mest positivt om under första halvåret.

Franska däcktillverkaren Michelin, sydkoreanska Samsung, västerbottensost och diskmedlet Yes är också varumärken som svensken värderar högt.

 

LÄS MER: Ikea förlorar rätten till sitt namn i Jakarta

 

Blocket, Marabou och Systembolaget

Sedan kommer köp- och säljsajten Blocket, där nästan åtta av tio svenskar har handlat enligt en Ipsos-undersökning.

Chokladjätten Marabou och Systembolaget är också med på listan.

Volkswagens skandal rörande dieselutsläpp har gett negativ publicitet och både Volkswagen och BMW har trillat ut från listan sedan förra året. Det gäller även för Apple och Google.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen