Om parterna inte hittar någon lösning så kan strejken utökas - då plockas samtliga piloter ut i strejk. Foto: Johan Nilsson / Scanpix
Om parterna inte hittar någon lösning så kan strejken utökas - då plockas samtliga piloter ut i strejk. Foto: Johan Nilsson / Scanpix

Varnar för utökad pilotstrejk: Slår oerhört hårt

Publicerad
Uppdaterad
Klockan 11 på förmiddagen träffas parterna i flygkonflikten igen.
Samtidigt varnas för konsekvenserna om strejken utökas på onsdag - då samtliga piloter tas ut i strejk.
- Det kommer att slå oerhört hårt, säger Transportgruppens förhandlingschef Elisabeth Holming-Schiller.
Svensk pilotförening har plockat ut 230 av sina medlemmar i strejk i dag. Det har drabbat flera inrikeslinjer, som trafikeras av bolagen Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg. Trafik till alla svenska flygplatser påverkas - och på flygplatserna i Karlstad, Örnsköldsvik och Visby är i stort sett all trafik inställd.

Risk för större strejk

Men det kan bli värre. Nu har man varslat om en utökning av konfliktåtgärderna. På onsdag kan 2000 piloter ha gått ut i sympatistrejk. Något som kommer att påverka den svenska flygtrafiken på ett historiskt sätt.
- Det kommer att stå still. Alla flygbolag med svenska piloter kommer att beröras, säger Svensk pilotförenings ordförande, Gunnar Mandahl.
Bakgrunden är, enligt pilotfacket, att samtliga piloter i flygbolaget Avia Express tidigare i år sades upp för att ersättas med korttidsinhyrningar. Bolaget Avitrans, som är det flygbolag som genomför de flygningar som allmänheten känner som Sverigeflyg, har också sagt upp alla sina piloter på grund av arbetsbrist - trots att verksamheten kommer att fortsätta.
- Att säga upp all personal och hävda arbetsbrist, men ändå planera för att fortsätta verksamheten... vi kan inte leva med den ordningen på arbetsmarknaden. Vi uppfattar det som omoraliskt, säger Gunnar Mandahl.

Allt flyg med svenska piloter kan ställas in

Om sympatistrejken sätts i verket kommer alltså i princip allt flyg med svenska piloter att ställas in mellan klockan 07 och 13 på onsdag.
- Det kommer att slå oerhört hårt. Det kommer att ställa en stor del av det svenska flyget på marken. Vi är oroade och bedrövade, säger Transportgruppens förhandlingschef Elisabeth Holming-Schiller.
Knäckfrågan är knuten till de kollektivavtal som finns, menar hon. Elisabeth Holming-Schiller menar att man från arbetsgivarnas håll vill lätta på reglerna för anställningsvillkoren och öppna upp för bemanningsföretag för de svenska flygbolagen.
- Alla andra parter på arbetsmarknaden har lyckats lösa det här före oss, säger hon.

"Ett schysst sätt"

Men Gunnar Markdahl på Svensk Pilotförening, menar att det inte handlar om bemanningsföretag. Det handlar om att tvinga de svenska piloterna att bli egenföretagare och få frilansuppdrag för de företag som de tidigare var anställda vid.
- Bemanningsföretag hade varit ett ganska schysst sätt att lösa det här på, men det är inte det som det handlar om, enligt oss.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen