Händelsen inträffade på ett United Airlines-plan. Foto: UNITED AIRLINES
Händelsen inträffade på ett United Airlines-plan. Foto: UNITED AIRLINES

United Airlines besked: Betalar alla på planet

Publicerad

United Airlines är i blåsväder sedan de låtit säkerhetspersonal släpa passageraren David Dao, 69, ur sitt säte. 

Nu meddelar flygbolaget att alla som var ombord på det överbokade planet får sina pengar tillbaka, uppger The Guardian

När United Airlines märkte att planet mellan Chicago och Louisville i Kentucky var överbokat försökte de få fyra passagerare att lämna sina platser. Tre av dem valde att godta erbjudandet om att få 800 dollar och en hotellnatt i utbyte mot sitt säte. 

Men den 69-årige läkaren David Dao vägrade. Flygbolaget kallade då dit tre säkerhetsvakter som släpade honom ut genom mittgången. 

Händelsen har orsakat en stor pr-kris hos United Ailines – som nu gör allt för att reducera skadorna på sitt varumärke. Därför har de bestämt att alla som vistades på flygplanet ska få sina pengar tillbaka. 

LÄS MER: Han släpades av planet: "Har ont överallt" 

Lovar att inte kasta av passagerare

Passagerarna kommer att kunna ta ut sin kompensation i form av pengar, bonuspoäng eller en ny resa. Med löftet kommer också ett om att inte låta säkerhetsvakter förflytta personer från överbokade flygplan i framtiden. 

Under onsdagen medverkade United Airlines vd i det amerikanska tv-programmet "Good morning America" i kanalen ABC. I intervjun förklarade han att han skäms över den hänsynslösa hanteringen av David Dao. 

– Det här kommer aldrig att hända igen, det är ett löfte från mig, säger han i programmet. 

LÄS MER: Efter skandalen – flygbolaget hånas med humor 

Stora konekvenser för United Airlines

Den film där man kan se hur David Dao släpas skrikande genom planets mittgång har fått digra konekvenser för United Airlines. Både användare på sociala medier och makthavare har riktat skarp kritik mot bolagets hänsynslösa hantering av en passagerare. 

Som en följd av händelsen sänktes företagets börsvärde under tisdagen med motsvarande 2,3 miljarder kronor. Sedan dess har även ett stort antal användare på recensionssajten Yelp har gått in och gett United Airlines och flygplatsen i Chicago bottenbetyg. 

Dessutom har flera konkurrenter och komiker tagit tillfället i akt att driva om flygbolaget. 

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen