Foto: Weine Lexius
 Foto: Weine Lexius

Trygg-Hansas system för skador är – skadat

Publicerad

Trygg-Hansas skadesystem låg nere under måndagseftermiddagen på grund av tekniska problem.

Därför valde de också att stänga sin telefonväxel till skadeservice.

Det var vid lunchtid som problemen uppstod. Därför valde Trygg-Hansa att stänga ned sin telefonväxel till skadeservice. Den som ringde numret möttes av en telefonsvarare som sade att man fick återkomma senare på grund av tekniska problem.

– De håller på att felsöka just nu och jobbar intensivt med att få i gång skadesystemet igen, sade kommunikationschef på Trygg-Hansa, Hanna Axelsson, vid lunchtid.

Ingen prognos än

Problemen bestod i att de som arbetade med skaderegleringen inte kunde få fram några uppgifter kring den som ringde in och vill anmäla en skada.

– Man kan inte registrera sin skada, eftersom skadesystemet ligger nere. Däremot kan man mejla, så att vi får in information om skadan. Men det går inte just nu att ringa och få hjälp, sade Hanna Axelsson.

Sent på måndagseftermiddagen hade problemen åtgärdats. Då öppnade också telefonväxeln igen.

– Vi beklagar att detta drabbade våra kunder som försökte ringa in till oss i måndags och nu pågår en analys av våra processer och system för att säkerställa att våra tekniska problem inte ska drabba våra kunder igen, sade Hanna Axelsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen