Gratistidningen Metro ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Leif Gustafsson
Gratistidningen Metro ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Leif Gustafsson

Tidningen Metro säljs till Qvibergs bolag

Publicerad

Stenbecks bolag Kinnevik säljer gratistidningen Metro Sverige för 50 miljoner kronor – till Mats Qvibergs investmentbolag.

Det uppger Dagens industri.

Gratistidningen Metro ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö och når, enligt Orvesto, runt en miljon läsare om dagen. Nu säljer Kinnevik tidningen – till Mats Qvibergs investmentbolag AB Custos.

Priset: 50 miljoner kronor, rapporterar Di.

– Försäljningen av Metro Sverige är i linje med Kinneviks strategi att fokusera portföljen på våra större digitala konsumentvarumärken. Vi har under en tid utvärderat strategiska alternativ för Metro Sverige och har nu hittat en lösning som vi tror är bra för alla parter, säger Joakim Andersson, tillförordnad vd för Kinnevik, i ett pressmeddelande.

Chefredaktören: ”Spännande!”

Tidningen Metro startades år 1995 och har sitt huvudkontor i centrala Stockholm. Nuvarande chefredaktör är Eric Ljunggren.

– Spännande! Vi ser fram emot att tillsammans med de nya ägarna fortsätta att utveckla Metro, som ett av Sveriges största mediehus. I nuläget förändras ingenting. Vi har en plan och en budget för 2017. Det är business as usual, säger han till Metro.

Qvibergsfären är utöver sitt aktiebolag Custos också storägare i flera stora börsbolag. Bland annat banken SEB, kosmetikabolaget Oriflame och bilåterförsäljaren Bilia.

– Vi tycker att Metro är ett fantastiskt varumärke. Metro har gjort ett fantastiskt jobb med att komma till den positionen de har i dag, digitalt också, som med Metro mode, Metro jobb och Studentkortet. Vi tycker att varumärket förtjänar att vidareutvecklas i Stenbecks anda, säger Custos vd, Christen Ager-Hanssen, till Metro.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen