Telia har dragits med stora problem och redovisade nyligen ett fallande resultat. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅNTelia har dragits med stora problem och redovisade nyligen ett fallande resultat. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
Telia har dragits med stora problem och redovisade nyligen ett fallande resultat. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
Nu kommer det att bli dyrare att ha abonnemang på fast telefoni via kopparnätet hos Telia. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅNNu kommer det att bli dyrare att ha abonnemang på fast telefoni via kopparnätet hos Telia. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Nu kommer det att bli dyrare att ha abonnemang på fast telefoni via kopparnätet hos Telia. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN

Telia chockhöjer sitt pris för hemtelefoni

Publicerad

Telia chockhöjer sin avgift för fast telefoni över kopparnätet.

Från 165 kronor i månaden – till 205 kronor i månaden.

– Det kostar att underhålla kopparnätet. Men vi har också två förbättringar, säger Inger Gunterberg på Telia.

Prisökningen gäller för abonnemanget "Telia bas", som är det gamla klassiska sättet att prata i telefon: via telefonjacket.

I dag kostar abonnemanget 165 kronor i månaden. Men den 19 september höjs det till 205 kronor i månaden – en höjning med drygt 24 procent.

Höjningen gäller både redan befintliga kunder och kunder som framöver kommer att skaffa fast telefoni via jacket.

Telias kopparnät kostar

Orsaken till detta är att allt färre svenskar väljer att ringa via kopparnätet – samtidigt som det kostar att underhålla nätet.

– Anledningen till denna justering är att kopparnätet har varit under ganska stor förändring, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

 

LÄS MER: Efter Telias vinstfall – sparkar hundratals 

 

Hon fortsätter:

– Kunderna själva lämnar kopparnätet för mobilnät eller fibernät. Och det kostar att underhålla kopparnätet, vi har på vissa delar haft problem med återkommande reparationer.

Samtidigt vill Inger Gunterberg framhålla två förbättringar.

Telia höjer pris – och sänker pris

Telia sänker priset för avtalet "maximal", som innebär att man ringer hur mycket man vill till både fasta och mobila nät till fast pris. Från och med den 19 september sänks priset med 30 kronor, till 119 kronor i månaden.

– Dessutom förenklar vi faktureringen och samlar alla telefonitjänster på en faktura, säger Inger Gunterberg.

 

LÄS MER: Chockhöjda elpriser vid årsskiftet

 

Telia informerar nu sina kunder om de kommande förändringarna.

– Mig veterligen har vi inte fått några reaktioner på prishöjningen. Kunderna ser de förbättringar vi gör samtidigt.

Den 30 juni i år hade Telia 1,6 miljoner abonnemang för fast telefoni.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen