"Det blev lite fel att skicka till mig kanske", säger Ann Fernholm. Foto: Cornelia Nordström/Privat"Det blev lite fel att skicka till mig kanske", säger Ann Fernholm. Foto: Cornelia Nordström/Privat
"Det blev lite fel att skicka till mig kanske", säger Ann Fernholm. Foto: Cornelia Nordström/Privat
Chokladlådan från Tele 2 var inte helt uppskattad. Foto: PrivatChokladlådan från Tele 2 var inte helt uppskattad. Foto: Privat
Chokladlådan från Tele 2 var inte helt uppskattad. Foto: Privat
Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm är en av de som granskat hälsoeffekterna av socker – och är mycket kritisk till det. Foto: Cornelia NordströmVetenskapsjournalisten Ann Fernholm är en av de som granskat hälsoeffekterna av socker – och är mycket kritisk till det. Foto: Cornelia Nordström
Vetenskapsjournalisten Ann Fernholm är en av de som granskat hälsoeffekterna av socker – och är mycket kritisk till det. Foto: Cornelia Nordström

Telejättens godis till Ann: "Dum present"

Publicerad

Teleoperatören ville tacka sina kunder med en låda godis.

Den skickades bland annat till vetenskapsjournalisten Ann Fernholm – som skrivit böcker om de skadliga effekter som socker har för hälsan.

– Det är en lite dum present, med tanke på hälsosituationen i Sverige just nu, säger hon.

I tisdags hämtade Ann Fernholm, 46, ut ett paket på Posten. Det visade sig vara en låda med 700 gram chokladgodis från teleoperatören Tele 2.

– Det var något massutskick till företagskunder som hade varit kunder länge, men det blev lite fel att skicka till mig kanske, säger hon.

Ann Fernholm är nämligen inte den som faller för godistricket. Hon är vetenskapsjournalist och har granskat sockrets effekter på hälsan – och hon är mycket kritisk till hur svenskarna matas med socker.

Godiset åkte ut.Foto: Privat

"Ni skrev att ni gärna vill samarbeta med mig i många år till. Tänker att det är dumt om jag får hjärtinfarkt eller nått sånt. Därför slängde jag presenten i papperskorgen", skriver hon i ett blogginlägg som delats över 1 200 gånger på Facebook.

– Socker är svårt för oss att hantera. Det är många som bara vill ta en godisbit, men det är omöjligt, man tar en till. Vi har så stora problem med sockret.

"Sockrets förbannelse"

Nu hoppas Ann Fernholm, som skrivit den uppmärksammade boken "Ett sötare blod", att teleoperatören ska ändra sina presenter till företagskunder i framtiden.

– Den enda anledningen till att de skickar ut det här är ju att det är billigt. Det är ju det som är sockrets förbannelse också, att det är så billigt och lätt att konsumera.

Teleoperatören bör inte uppmuntra överflödig konsumtion av socker, som hon menar att den här lådan är.

– När vi äter så mycket socker drar det i gång en fettbildning i levern, som i längden kan leda till att den blir förfettad. Man får fettlever, något som främst drabbade alkoholister förut, men nu slår långt utanför den gruppen, säger Fernholm och berättar att över ett av tio amerikanska barn har misstänkt fettlever.

Operatören: "Våra kunder är det viktigaste"

Victor Melander, presstalesperson på Tele 2, medger i ett sms att lådan uppenbarligen hamnade fel hos Ann.

"Vi såg att Ann, till skillnad från många av våra andra kunder, inte uppskattade den godislåda vi skickade. Vi hoppas dock att Ann ska bli nöjd med kommande gåvor eftersom våra kunder är det viktigaste vi har", skriver han.

Men Ann Fernholm hoppas att hennes blogginlägg ska få operatören att tänka om – även om hon inte planerar några långtgående åtgärder för att få det att hända.

Kommer den här presenten få dig att bryta avtalet med Tele 2 nu, eller känns det okej ändå?

– Nej, de har skött sig så bra annars, så jag ser fram emot vår 25-årsdag. Det är väl då man brukar få en guldklocka, säger Ann och skrattar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen