Swedbanks kunder inte kunnat komma åt sina aktiedepåer under fredagsförmiddagen, enligt Aftonbladet. Foto: / TT NYHETSBYRÅNSwedbanks kunder inte kunnat komma åt sina aktiedepåer under fredagsförmiddagen, enligt Aftonbladet. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Swedbanks kunder inte kunnat komma åt sina aktiedepåer under fredagsförmiddagen, enligt Aftonbladet.  Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Josefine Uppling, presschef för Swedbank. Foto: NordeaJosefine Uppling, presschef för Swedbank. Foto: Nordea
Josefine Uppling, presschef för Swedbank. Foto: Nordea

Tekniska problem hos Swedbank

Publicerad

Samtidigt som Stockholmsbörsen dyker kommer inte Swedbanks kunder åt sina aktiedepåer. 

Sent på fredagseftermiddagen låg aktietjänsten fortfarande nere. 

– Dessvärre kvarstår bekymren fortfarande, säger Josefine Uppling, presschef för Swedbank till Dina Pengar.  

Samtidigt som Stockholmsbörsen ligger på runt en 1 procent minus, och sjunker för tredje dagen i rad, så har Swedbanks kunder inte kunnat komma åt sina aktiedepåer under fredagsförmiddagen, vilket tidningen Aftonbladet var först med att berätta. 

Prognosen: Löst efter lunch

Störningen har pågått sedan fredagsmorgonen. 

– Det är en störning som vi har haft sedan i morse och vi jobbar för fullt med att lösa det här. En första, försiktig prognos är att det här ska kunna vara löst efter lunch, sa Josefine Uppling, presschef för Swedbank. 

Men strax före klockan 15 på fredagseftermiddagen låg aktietjänsten fortfarande nere, samtidigt som Stockholmsbörsens breda index, OMXSPI, låg cirka 1 procent minus. 

– Dessvärre är det inte löst ännu. Vi var lite överambitiösa tidigare och dessvärre kvarstår bekymren fortfarande, säger Josefine Uppling, som berättar att IT-tekniker sitter i möte om felet. 

Vid 16-tiden så var tjänsten fortfarande nere. 

– Vi har ett nytt estimat: att det ska vara i gång inom en timme, säger Josefine Uppling till Dina Pengar när klockan är cirka 16.10. 

Vad är det egentligen som har hänt? 

– Det som har hänt är att det har varit en IT-störning och systemet har behövt startas om. När systemet har startats om har det uppstått komplikationer, säger Josefine Uppling. 

Kunder kan få kompensation

Ett flertal kunder har under dagen hört av sig om felet. 

– För kunder som påverkas av det här så har vi en policy och rutin för kompensation. Vi välkomnar kunder att kontakta oss och ber om ursäkt för besväret som det här felet har orsakat. 

Vet ni hur många kunder som är drabbade? 

– Dessvärre har jag inte någon information om det. 

Vad är det för typ av störning? 

– Det är en störning hos vår it-leverantör. 

Börserna sjunker i spår av Nordkoreakonflikten

"Vi har för tillfället tekniska problem med vår värdepapperstjänst och därför går det inte att lägga order. Felsökning pågår och vi hoppas att problemet snart är löst", skriver banken på sin hemsida. 

Stockholmsbörsen har under fredagsförmiddagen fortsatt sjunka, i likhet med övriga börser i världen, efter det upptrappade, hotfulla tonläget mellan USA:s president Donald Trump och den Nordkoreanska diktaturen

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen