En kvinna provar Playstation VR i ett köpcentrum i Tokyo, Japan. Tillbehöret har nu sålts i över 1 miljon exemplar. Foto: KYODO / AP KYODOEn kvinna provar Playstation VR i ett köpcentrum i Tokyo, Japan. Tillbehöret har nu sålts i över 1 miljon exemplar. Foto: KYODO / AP KYODO
En kvinna provar Playstation VR i ett köpcentrum i Tokyo, Japan. Tillbehöret har nu sålts i över 1 miljon exemplar. Foto: KYODO / AP KYODO
Samsung Gear är marknadsledande inom den teknik där mobilskärmen används för att skapa en virtuell verklighet och tillbehöret har sålts i över 5 miljoner exemplar globalt. Foto: / SAMSUNGSamsung Gear är marknadsledande inom den teknik där mobilskärmen används för att skapa en virtuell verklighet och tillbehöret har sålts i över 5 miljoner exemplar globalt. Foto: / SAMSUNG
Samsung Gear är marknadsledande inom den teknik där mobilskärmen används för att skapa en virtuell verklighet och tillbehöret har sålts i över 5 miljoner exemplar globalt.  Foto: / SAMSUNG

Sony störst på avancerad VR

Publicerad

Sony har sålt över 1 miljon VR-hjälmar till tv-spelskonsolen Playstation 4 och blivit marknadsledande inom avancerad VR. 

Men den japanska elektronikjätten vill inte kommentera försäljningen i Sverige.    

– VR växer stadigt och vi tror att det kommer fortsätta växa även i framtiden, säger Suman Rath, general manager för Sony Playstation i Norden. 

 

För en dryg vecka sedan presenterade Sony en urstark kvartalsrapport – med nära fyra gånger så hög lönsamhet som motsvarande kvartal förra året. 

Nettoresultatet på motsvarande cirka 6 miljarder kronor drevs på av bolagets flaggskepp, tv-spelskonsolen Playstation 4, men även försäljningen av bolagets VR-hjälm, PSVR, ska ha varit en bidragande orsak, berättar New York Times.

Sony: "Vi är väldigt nöjda"

VR-teknologin handlar om att genom hjälpmedel som glasögon och hjälmar låta användaren stiga in i en virtuell verklighet.  

– Vi är väldigt nöjda med hur PSVR har mottagits av våra fans. Globalt är PSVR det mest framgångsrika avancerade VR-systemet och har sålts i mer än 1 miljon enheter. Utöver det har 5,25 miljoner spel sålts till PSVR, säger Suman Rath, General Manager för PlayStation i Norden, till Dina Pengar. 

Siffrorna gör att Sony lämnar konkurrenterna inom avancerad VR, främst Facebooks Oculus Rift och HTC Vive på efterkälken, enligt The Verge

PSVR lanserade i Sverige i oktober förra året och fick tre getingar i Expressens test

Hur ser försäljningen av PSVR ut i Sverige?

– Vi delger aldrig lokala försäljningssiffror, säger Suman Rath. 

Samsung Gear har sålts i över 5 miljoner exemplar

PSVR har i Sverige en prislapp på strax under 4 000 kronor och uppåt och kostar därmed mer än den billigaste versionen av Playstation 4, som krävs för att använda PSVR. 

Samtidigt ligger försäljningssiffrorna för Playstation 4 på cirka 60 miljoner enheter globalt. 

Förutom den avancerade VR-teknologin finns även en billigare teknik, där man monterar smarttelefon i ett headset och använder dess skärm för att skapa den virtuella världen. Inom den teknologin är den koreanska elektronikjätten Samsung marknadsledande med sitt Gear VR, som har sålt i över 5 miljoner exemplar globalt. 

140 VR-spel på gång till Playstation

VR-glasögon var Årets julklapp förra året, enligt Handelns utredningsinstitut. Även om hajpen kring VR har mattats av något under senare tid så tror Sony starkt på teknologins framtid. 

– VR växer stadigt och vi tror att det kommer fortsätta växa även i framtiden. I dagsläget har Playstation 200 studios som utvecklar 140 PSVR-titlar. I maj lanserade vi en helt ny sikteskontroll, Aim Controller, i samband med lanseringen av spelet Farpoint. Både spelet och kontrollen har mottagits väl, säger Suman Rath till Dina Pengar.  

 

 

 

 

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen