I juni träffade statsminister Stefan Löfven (S) den kinesiska e-handelsgiganten Alibabas stenrike grundare, Jack Ma. Det är oklart om de diskuterade Postnords svårigheter att hantera de 100 000-tals kinesiska försändelser som varje dag leveras till Arlanda. Foto: THOMAS ENGSTRÖMI juni träffade statsminister Stefan Löfven (S) den kinesiska e-handelsgiganten Alibabas stenrike grundare, Jack Ma. Det är oklart om de diskuterade Postnords svårigheter att hantera de 100 000-tals kinesiska försändelser som varje dag leveras till Arlanda. Foto: THOMAS ENGSTRÖM
I juni träffade statsminister Stefan Löfven (S) den kinesiska e-handelsgiganten Alibabas stenrike grundare, Jack Ma. Det är oklart om de diskuterade Postnords svårigheter att hantera de 100 000-tals kinesiska försändelser som varje dag leveras till Arlanda.  Foto: THOMAS ENGSTRÖM
Den statliga postjätten får allt svårare att hänga med när e-handeln med Kina ökar. Foto: / TT NYHETSBYRÅNDen statliga postjätten får allt svårare att hänga med när e-handeln med Kina ökar. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Den statliga postjätten får allt svårare att hänga med när e-handeln med Kina ökar.  Foto: / TT NYHETSBYRÅN

Postnord larmar om kinesisk brevskörd

Publicerad

Den kinesiska e-handelsboomen slår hårt mot Postnord. 

Varje dag kommer 100 000-tals försändelser med varor från landet – och postjätten kämpar i motvind. 

– Vi jobbar hela tiden med att skärpa upp bemanningen eftersom vi ser att vi inte kan slappna av i den här frågan, säger Anne Jiremar, presskommunikatör. 

Kina har blivit världsledande på e-handel med branschjättar som Alibaba.com och JD.com. Förra året köpte kineserna varor för 758 miljarder dollar över internet – mer än vad USA och Storbritannien sammanlagt spenderade på näthandel, enligt New York Times. 

Den vanliga kinesiska handeln har sedan länge insett och utnyttjat potentialen i e-handel, vilket gör att aktörer nu satsar på lyxvaror med kostymklädda leverantörer, berättar tidningen

Postnord: "Svenskarna har upptäckt hur billigt det är"

I Sverige befinner sig e-handeln fortfarande i sin linda men utvecklas snabbt och de flesta varorna som beställs från utlandet kommer just från Kina. 

– Vi har en utmaning med den ökande e-handeln. Eftersom svenskarna har upptäckt hur billigt det är att importera från Kina så beställer man väldigt mycket varor därifrån och det kommer väldigt mycket post, säger Anne Jiremar, presskommunikatör vid Postnord. 

Vilka varor är det som folk beställer? 

– Det är väldigt mycket små saker som fodral till mobiltelefoner, smink och skönhetsprodukter. 

100 000-tals försändelser till Arlanda – varje dag

En kvinna som kontaktade Postnord om en vara hon beställt från Kina fick detta besked i slutet av juni: "Vi har höga volymer av inkommande utrikesförsändelser just nu, bara från Kina tar vi emot runt 200 000 stycken per dag". 

Stämmer den här siffran fortfarande?

– Jag kan inte verifiera det. Det skulle kunna vara 100 000 stycken, det skulle kunna vara 300 000, säger Anne Jiremar. 

Försändelserna hämtas i burar från Arlanda och körs sedan till terminalerna. Postnord är illa rustade för att hantera den enorma brevskörden. 

– Jämfört med förra sommaren har de kinesiska försändelserna ökat med 100 procent. Vi ökar bemanningen hela tiden för att försöka hinna med men vi befinner oss i underläge. Det är väldigt svårt för oss att planera när det ökar så här mycket. 

Månadslånga leveranstider för varorna

Den som beställer varor från Kina får vara beredd på långa väntetider. 

– Om vi pratar e-handlare i Sverige så är de ofta väldigt måna om att få sina produkter till mottagaren så fort som möjligt. Men i Kina hanteras försändelserna på ett sådant sätt att man lagrar dem i väntan på att det ska komma lediga transporter och det kan ta ganska lång tid innan man får i väg det. Jag beställde en vara från Kina i förra veckan och fick besked att den skulle levereras den 29 augusti, säger Anne Jiremar.  

Försändelserna från Kina kommer ofta till Sverige i form av rekommenderade brev. 

– Men i Kina menar de inte samma sak som oss med rek. Och därför hanterar vi de här försändelserna som vanliga brev när de kommer till Sverige, säger Anne Jiremar. 

Vanliga brev kan inte spåras

Det innebär att försändelserna levereras till brevlådan i stället för till ombud och att de inte går att spåra i hanteringen. Därför är kunderna hänvisade till leverantörens eventuella spårningsfunktion om de vill veta var försändelsen befinner sig. 

Dina Pengar har vid flera tillfällen berättat om hur småföretagare som bedriver import drabbats av ospårbara försändelser som försvunnit. Under onsdagen berättade Mats Eriksson, 58, från Östersund att han beslutat sig för att lägga ner verksamheten efter att ha tvingats reklamera 89 leveranser. 

– Om du är en liten småföretagare som webbhandlar på samma sätt som en privatperson så är det samma förutsättningar. Det tar lång tid och det är svårt att bedöma när det kommer fram och ska du reklamera det här, eftersom du tror att det har försvunnit, så måste du alltid vända dig till avsändaren, säger Anne Jiremar. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen