Jamie Gonzalez. Foto: Anne-Sofie NäslundJamie Gonzalez. Foto: Anne-Sofie Näslund
Jamie Gonzalez.  Foto: Anne-Sofie Näslund
Nya Iphone X visades upp. Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP TT NYHETSBYRÅNNya Iphone X visades upp. Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP TT NYHETSBYRÅN
Nya Iphone X visades upp. Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Jamie Gonzalez var först i kön – för tredje året i rad

Publicerad

NEW YORK. Det är flera dagar tills man ens kan förbeställa de nya mobilerna. 

Och det kan man lika gärna göra online. 

Men utanför Apples flaggskeppsbutik på Manhattan köar redan Jamie Gonzalez – först av alla för tredje året i rad. 

Utanför butiken på Femte avenyn i New York står campingstolarna redan uppradade. Jamie Gonzalez är först på plats. Han är 40 år och jobbar egentligen som körskollärare för blivande lastbilschaufförer men har tagit ledigt tre veckor för att köa.

För tre år sedan gjorde han det för att han faktiskt behövde en telefon. Men snabbt blev han erbjuden pengar från ett företag för att bära deras T-shirt – så loggan syntes när han intervjuades i medierna. Sen dess har han gjort det till en business.

– Det gäller att vara först på plats, då får man mest uppmärksamhet och bäst betalt. Jag vågade inte vänta tills efter Labour Day-helgen så jag satt här redan då, när alla andra åkte till stranden eller grillfester, säger han.

Sen dess har det gått 12 dagar. Och det är först nästa fredag de nya mobilerna kan hämtas ut.  

Köar för 12 000 kronor och en telefon

Förra året blev det totalt 23 dagar så han har lite rutin. Han och nummer två i kön brukar turas om paxa varandras platser när någon av dem behöver gå på toaletten, duscha eller köpa mat.

I år får han drygt 1 500 dollar för besväret, motsvarande cirka 12 000 kronor. Plus valfri ny mobiltelefon.  

– Jag har redan fått erbjudanden från folk som vill köpa den så jag kanske säljer den vidare och tjänar lite till. En brasiliansk kille har redan erbjudit dubbla priset för nya iPhone X.

Även Apple uppskattar förstås hajpen de får tack vare camparna och brukar ge de första i kön ett presentkort, berättar han. 

– Vissa tycker att vi är galna som gör det här, men det är ganska trevligt så länge det inte blir för kallt. Många kommer fram och pratar och vi blir intervjuade över hela världen, säger Gonzalez.

Marina Pire, 19, student och Cecilia Pire, 24, student, från Madrid: 

– Vår pappa köper nya telefonen så fort den kommer så vi har köpt nya hörlurar till honom i present. Han är ett riktigt Applefan.

– Jag gillar också deras produkter, de är användarvänliga och allting funkar ihop. Har man en Applegrej behöver man inte läsa manualen nästa gång man köper något.

Shahar Shrem, 34, analytiker, New York:

Foto: Anne-Sofie Näslund

– Jag har aldrig varit något stort Apple-fan utan är mer en Samsungkille. Jag hörde om nya produkterna men det är inte därför jag är här utan för att köpa en telefon åt en kompis. Hela den här hajpen med Apple är lite för mycket tycker jag.

Harry Xu, 24, konsult, New York:

Foto: Anne-Sofie Näslund

– Jag frågade i butiken om man kunde förbeställa redan nu men det gick inte. Jag tror det blir en ny telefon men det beror på batteriet och hur snabbt den laddar upp. Jag såg presentationen på tv i dag och tyckte det såg lovande ut.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen