Sebastian Knutsson är grundare och kreativ chef för spelföretaget King. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TTSebastian Knutsson är grundare och kreativ chef för spelföretaget King. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT
Sebastian Knutsson är grundare och kreativ chef för spelföretaget King. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT

Candy Crush-skapare fälls för sexualregister

Publicerad

Spelskaparen King, som bland annat ligger bakom Facebook-succén Candy Crush ville motverka diskriminering på företaget. 

Därför frågade de sina anställda om de ville uppge sexuell läggning och etnicitet – och därför fälls de av Datainspektionen. 

Spelföretaget King ligger bakom en rad populära spel till Facebook, bland annat supersuccén Candy Crush. 

Men i ett beslut från den 16 maj så konstaterar Datainspektionen att företaget fört regsiter över anställdas sexuella läggning och etnicitet – utan att ha rättslig grund.  

King berättar i ett yttrande att de är de måna om att jobba mot diskriminering och för att deras anställda ska ha samma möjligheter i företaget – oavsett sexuell läggning eller etnisk härkomst. 

"King respekterar och värnar om mångfald och likabehandling på arbetsplatsen. Detta är en viktig del av Kings företagskultur/värderingar och King har utarbetat en strategi för sitt mångfalds-och likabehandlingsarbete", skriver King i ett yttrande till Datainspektionen. 

”Helt frivilligt att uppge”

Som en del i strategin har företaget frågat sina anställda om de vill lämna uppgifter om sexuella läggning och etnicitet. 

"Det är helt frivilligt för de anställda att lämna sådana uppgifter och de anställda ges möjlighet att själva registrera sina uppgifter direkt i Kings HR-system", uppger företaget. 

Det skulle sedan föras långsiktig statistik över uppgifterna för att motverka diskriminering. 

"Målet är att alla anställningsbeslut och andra beslut angående anställda ska fattas utan hänsyn till faktorer såsom kön, ålder, etnicitet eller sexuell läggning", uppger King. 

"Står i beroendeställning"

Datainspektionen ifrågasätter inte företaget syfte, att motverka diskriminering, men konstaterar ändå att registret saknar rättslig grund eftersom anställda står i beroendeställning till arbetsgivaren. 

"Eftersom en arbetstagare står i beroendeställning till arbetsgivaren så kan den anställde uppleva arbetsgivarens önskemål som en påtryckning att lämna uppgifterna och känna sig tvingad att lämna ut känsliga personuppgifter om sig själv trots att han eller hon egentligen inte vill", skriver Datainspektionen i sitt beslut. 

2015 såldes King till den amerikanska speljätten Acitivison Blizzard för cirka 50 miljarder kronor och gjorde de fem grundarna: Lars Markgren, Patrik Stymne, Thomas Hartwig och Sebastian Knutsson och italienaren Riccardo Zacconi, till miljardärer. 

Expressen har sökt King för en kommentar. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen