Isabella Löwengrip fälls efter ett snapchat-inlägg Foto: CORNELIA NORDSTRÖMIsabella Löwengrip fälls efter ett snapchat-inlägg Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Isabella Löwengrip fälls efter ett snapchat-inlägg  Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Också Anita Schulman finns med bland de kändisar som RON fäller för smygreklam Foto: JULIA DANSARIEOckså Anita Schulman finns med bland de kändisar som RON fäller för smygreklam Foto: JULIA DANSARIE
Också Anita Schulman finns med bland de kändisar som RON fäller för smygreklam Foto: JULIA DANSARIE

Kändisarna som fälls för smygreklam

Publicerad

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har fällt flera kändisar för smygreklam på Snapchat och Instagram, enligt nyhetsbyrån TT. 

Det handlar om inlägg från bland andra Isabella "Blondinbella" Löwengrip, Anitha Schulman och Elin Lewenhaupt. 

Reklamombudsmannen (RO) och dess opinionsnämnd (RON) är näringslivets stiftelse för självreglering som prövar anmälningar mot reklam. 

Nyhetsbyrån TT rapporterar att RON har fällt flera populära bloggare för smygreklam på sociala nätverk som Instagram och Snapchat. 

Isabella "Blondinbella" Löwengrip fälls för reklam på Snapchat

En av dem som fällts är Isabella Löwengrip, 26, för ett Snapchatinlägg med en bild på presentboxar från sitt skönhetsföretag Löwengrip Care & Color.

Nämnden anser inte att det framgår tydligt att bilden är reklam. 

"Bilden i inlägget visar presentboxar huvudsakligen från Löwengrip Care & Color. På bilden finns texten ”Jul­klappsboxar hos Kronans Apotek”. Nämnden finner inte att en genomsnittskonsument genast uppfattar ett inlägg på Snapchatkontot ”Blondinbella” som reklam enbart genom att visa julklappsboxar från Löwengrip Care & Color", skriver RON. 

Bloggaren Anitha Schulman fälls för två Instagraminlägg, där hon gjort reklam för kosttillskott och resväskor utan att det framgått att det handlar om reklam.

Lewenhaupt och Schulman fälls för smygreklam

"Nämnden konstaterar att bilden i inlägget föreställer en resväska med en hatt ovanpå och texten handlar i huvudsak om Anitha Schul­mans kommande resa till Kenya. I slutet av texten finns en hänvisning till att ”kolla in fler snygga resväskor på (namnet på företaget)". 

Bloggaren Elin Lewenhaupt fälls för att ha gjort smygreklam för en klockbutik.

"Elin Lewenhaupt har ett armbandsur på sin handled som syns i det över hörnet av bilden. I texten under bilden finns en personlig rabattkod angiven samt hashtagarna ”#samarbete” och ”#isamarbetemed”", skriver RON som menar att hashtaggarna kommer så sent ner i texten att de riskerar att inte synas när bilden dyker upp i människors Instagramflöden. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen