Elon Musk är vd på företaget Tesla Motors och vill satsa på solenergi. Foto: Francois Mori / APElon Musk är vd på företaget Tesla Motors och vill satsa på solenergi. Foto: Francois Mori / AP
Elon Musk är vd på företaget Tesla Motors och vill satsa på solenergi. Foto: Francois Mori / AP
Tesla Motors tillverkar elbilar som den på bilden. Foto: Marcio Jose Sanchez / APTesla Motors tillverkar elbilar som den på bilden. Foto: Marcio Jose Sanchez / AP
Tesla Motors tillverkar elbilar som den på bilden. Foto: Marcio Jose Sanchez / AP

Tesla planerar tillverka egna solcellsmoduler

Publicerad

Tesla Motors vill satsa på en egen tillverkning av solceller, skriver Ny Teknik.

Tanken är att tillverkningen ska börja redan nästa år.

Den nordamerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors ska nu ta sitt arbete med solenergi vidare. De har nu planer på att starta upp en egen tillverkning av solceller, skriver Ny Teknik.

Planen är att solcellerna och modulerna ska produceras på en fabrik i Buffalo i den amerikanska delstaten New York. Tillverkningen ska ske i samarbete med den japanska elektroniktillverkaren Panasonic.

Men det är inte första gången som Panasonic samarbetar med Tesla Motors. De har tidigare samarbetat med biltillverkaren för att ta fram batterier till den första Tesla-bilen som släpptes på den breda marknaden: Tesla Model 3, skriver Ny Teknik.

De nya cellerna och modulerna ska börja tillverkas redan nästa år enligt Tesla Motors planer. Dessa ska ingå i ett solenergisystem som i sin tur ska kunna användas tillsammans med Teslas produkter för att lagra energi.

Tesla Motors arbetar aktivt med batterier

Tesla Motors har tidigare varit en aktiv spelare inom energibranschen. Vd Elon Musk var först med att ta fram en elbil som hade en räckvidd på drygt 50 mil, vilket han kunde göra tack vare sitt eget batteripatent.

Förra året tillkännagav Tesla Motors också att de utvecklat en ny batteriteknik, där man staplar batterier på ett nytt sätt. På så sätt uppgav de att de kunde lagra energi från både sol, vind och vatten på ett effektivare sätt. Om projektet blir lyckat så skulle den nya typen av batterier kunna omsätta miljarder. För att kunna skapa de nya batterierna byggde Tesla Motors bland annat en fabrik i Nevada.

Tesla Motors tillverkar redan i dag egna batterier. De levererar bland annat till den amerikanska affärskedjan Wall-mart.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen