Den svenska mobilsatsningen ”Just arrived” har dragit in tre miljoner kronor i stöd.Den svenska mobilsatsningen ”Just arrived” har dragit in tre miljoner kronor i stöd.
Den svenska mobilsatsningen ”Just arrived” har dragit in tre miljoner kronor i stöd.

Ny app ska hjälpa nyanlända till jobb

Publicerad

Det är appen som ska hjälpa nyanlända att hitta ett jobb.

Den svenska mobilsatsningen ”Just arrived” har dragit in tre miljoner kronor i stöd och nu gått in i beta-stadiet med sin första testgrupp.

Snart kan tjänsten öppnas upp för alla som i dag står långt från arbetsmarknaden.

– Vi kan ta fullt arbetsgivaransvar, vilket är en viktig poäng, säger en av grundarna, Andreas König.

Barud, en gång chef på en reklambyrå i Aleppo, går i dag och städar kontorslokaler i Märsta mot en svart lön under bordet.

Det är hans enda sätt att få in pengar, berättar Andreas König, medgrundare av ”Just arrived”, som såg problemet och bestämde sig för att ta sig an utmaningen på ett tidstypiskt vis – med hjälp av teknologi.

Kalla det en kombination av samtidens så populära ”sharing economy” – delningsekonomin – och klassiskt välgörenhetsarbete.

– Just arrived är en webbapplikation där företag kan lägga in sina behov och där nyanlända kan lägga till sina profiler med meriter och ett CV. Uppdragen kan sedan vara allt från kortare jobb till längre former av anställningar, säger König som startat appen tillsammans med kollegan Fredric Ghatan.

Nästan gratis hittills

Arbetet har tagit omkring sex månader, men egentligen inte kostat någonting. Utvecklingen har skett med hjälp av volontärer som donerat sin tid och vilja. Först nu när allt är så gott som klart har investerare gått in med pengar i projektet.

Målet med appen är att arbetstagaren och företaget ska sätta betyg på varandra enligt en Uber-modell som sedermera ska göra det lättare för alla inblandade att få en tydligare bild av vilka kvaliteter som finns att tillgå och vilka kvaliteter som eftersöks.

För den som är någorlunda insatt i den väldigt byråkratiska processen det innebär att anställa någon – eller starta upp sin egen verksamhet – låter det här för bra för att vara sant.

Skatter och avgifter tas om hand

Men Just arrived har hittat en väg runt problemet med hjälp av ett samarbete med ”Frilans Finans”.

– De tar hand om alla skatter, sociala avgifter och försäkringar. Varken företagen eller de nyanlända behöver hålla på med speciellt mycket pappersarbete. Det blir en väldigt låg tröskel in på arbetsmarknaden, säger König.

 

LÄS OCKSÅ: Så hyllas Kamprad av efterträdaren

 

Idén är inte helt olik amerikanska ”Task rabbit” där privatpersoner kan hyra ut sig själva för vilka uppdrag som helst, till vem som helst. Något som i Sverige skulle kunna rubriceras som ”svartjobb”.

– Det finns legala sätt att göra det, men det lägger mycket ansvar på individen, säger Fredric Ghatan och utvecklar:

– Det är svårt nog som det är att hitta ett jobb, ska man sedan lära sig deklarera är det lätt att uppmuntras till svartjobb. För oss var det viktigt att kunna bygga något som är hållbart.

Är i gång med en testgrupp

Genom Frilans finans kan Just arrived ta fullt arbetsgivaransvar, konstaterar grundarna. Och tydligt är att lösningen fyller ett tomrum som uppstått genom krångliga svenska system i starta-eget-processen, men även efter Arbetsförmedlingen vars enda uppdrag är att ge människor fasta heltidsanställningar, praktikplatser och sommarjobb.

 

LÄS OCKSÅ Polisens varning: Klicka absolut inte

 

– Hur många är det som anställer en nyanländ på heltid direkt? frågar sin Andreas König.

Inte många, är svaret.

Just arrived är i gång med en testgrupp och kommer från och med nu att börja växa organiskt i takt med att fler hittar till tjänsten och skaparna märker att det fungerar. Redan har flera stora företag likväl som små firmor med bara ett par anställda hört av sig – König och Ghatan säger att de är öppna för fler ansökningar från företag inför den stora lanseringen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen