Uber vill att du ska åka taxi – med helikopter. Foto: AirbusUber vill att du ska åka taxi – med helikopter. Foto: Airbus
Uber vill att du ska åka taxi – med helikopter. Foto: Airbus
Taxitjänsten Uber är kontroversiell. I Frankrike har det förbjudits. Foto: SkärmdumpTaxitjänsten Uber är kontroversiell. I Frankrike har det förbjudits. Foto: Skärmdump

Taxitjänsten Uber är kontroversiell. I Frankrike har det förbjudits.

 Foto: Skärmdump

Taxijättens oväntade drag: "Ett pilotprojekt"

Publicerad

Helikoptertaxi?

Det är taxitjänsten Ubers nya drag, avslöjar Wall Street Journal.

– Det är ganska spännande, säger Airbus vd Tom Enders.

Taxitjänsten Uber och flygplanstillverkaren Airbus planerar ett stort samarbete för att låta Uber-användare kunna beställa helikoptertaxi.

Det skriver CNBC som citerar ett avslöjande från affärstidningen Wall Street Journal.

Det är Airbus vd Tom Enders som berättar att de två företagen inlett ett samarbete. Syftet ska vara att användare av Uber i framtiden ska kunna beställa en helikoptertaxi för att transportera sig.

– Det är ett pilotprojekt, vi får se vart det tar vägen – men det är ganska spännande, säger han.

Förutom att det troligtvis kommer vara en dyr form av taxi som ger rejäla intäkter till Uber, så spår CNBC att det är ett sätt för Airbus att tackla vikande försäljningssiffror i helikoptersegmentet.

"En bredare kundbas"

Det är helikoptermodellerna H125 och H130 som är aktuella för taxiverksamhet, enligt Wall Street Journal. Airbus säger i ett uttalande till affärstidningen att samarbetet med taxijätten Uber innebär en helt ny affärsmodell. Den ska hjälpa helikopterförare att nå "en bredare kundbas".

Uber är ett skandalomsusat bolag i hela världen. Deras tjänst Uberpop har anklagats för att vara olaga taxitrafik – och i Sverige dömdes en förare i september till böter för brottet.

– Den bekräftar vår uppfattning att Uberpop inte är något annat än organiserad svarttaxi, sa Transports förbundsledare Markus Pettersson då.

Granskas av Ekobrottsmyndigheten

Ekobrottsmyndigheten har också inlett en granskning av Ubers verksamhet i Sverige.

I Frankrike har Uber förbjudits, men lagen har visat sig vara svår att tillämpa, så flera Uber-bilar åker runt på Frankrikes gator ändå. Det har lett till proteststrejker bland taxichaufförer.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen