På bara en vecka har spelet dragit in nio miljoner kronor.På bara en vecka har spelet dragit in nio miljoner kronor.
På bara en vecka har spelet dragit in nio miljoner kronor.
De två svenska spelutvecklarna nobbades av Minecraft-skaparen Marcus ”Notch” Perssson.De två svenska spelutvecklarna nobbades av Minecraft-skaparen Marcus ”Notch” Perssson.
De två svenska spelutvecklarna nobbades av Minecraft-skaparen Marcus ”Notch” Perssson.

Svensk spelduo har sålt för nio miljoner

Publicerad

Två svenska spelutvecklare nobbades av Minecraft-skaparen Marcus ”Notch” Perssson.

Nu har deras egna spel på bara en vecka dragit in nio miljoner kronor, skriver Dagens industri.

– Vi vill avvakta lite med firandet, säger en av spelmakarna, Kacper Antonius, till Dagens industri.

Det svenska datorspelet Scrap Mechanic har fått en flygande start sedan det släpptes den 20 januari. Bara fem dagar senare hade spelet laddats ned via speldistributören Steam i 50 000 exemplar, till ett sammanlagt värde av nio miljoner kronor, skriver Di.

Bakom spelet ligger två svenskar, Kacper Antonius och Pontus Holmbom, som grundat studion Axolot.

 

LÄS OCKSÅ: De är svenskarna med högst kapitalinkomst


Duon var 2011 nära att få utveckla en konsolversion av Minecraft, mångmiljardären Marcus ”Notch” Perssons skapelse.

– Vi träffade Markus och de andra och pitchade en demo, säger Kacper Antonius till Dagens industri.

Men Mojang, bolaget bakom Minecraft, valde till slut Microsoft, som sedermera också köpte den svenska spelsuccén.

Scrap Mechanic, som påminner om Minecraft i flera avseenden, låter användaren konstruera egna rörliga föremål som bilar och flygplan.

 

LÄS OCKSÅ: Här blottar "Notch" känslorna på Twitter

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen