Stålbad för hotell och restauranger

Publicerad
Uppdaterad
Hotell- och restaurangbranschen fick kraftigt ökad omsättning i fjol - men också många fler konkurser.
Det anses som ett nödvändigt ont i en övergång från svarta till vita pengar.
- Jag kan bara se en förklaring, ärligt talat, och det är kassaregistren har slagit igenom. Det renar branschen och på det sättet tycker jag att man kan se en positiv sak i konkurserna, säger Eva Östling Ollén, vd i Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).

I fjol minskade företagskonkurserna i stort med tio procent i Sverige. Men hotell- och restaurangbranschen gick mot strömmen. Där ökade konkurserna med 14 procent till totalt 474 under året, skriver fackliga tidningen Hotellrevyn.

Krav på att ha ett certifierat kassaregister infördes den 1 januari i fjol. Omsättningen i branschen har ökat när tidigare svarta pengar blivit vita, men samtidigt går alltså fler företag omkull.
- Många har säkert drabbats nu när man måste redovisa varenda krona men det är en rensning vi behöver, säger Östling Ollén.
En annan möjlighet är att tjänsteresor och konferenser inte är tillbaka på samma nivå som före finanskrisen.
- Det kan självklart vara en möjlig förklaring, men det är inte där den stora förändringen ligger, säger Östling Ollén.

Tomas Bengtsson/TT

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen