– Det här drabbar folk som inte har några alternativ, säger Christian Ekström, vd på Skattebetalarna.

– Det här drabbar folk som inte har några alternativ, säger Christian Ekström, vd på Skattebetalarna.

Foto: Skattebetalarna

Det handlar om de bilister som kör minst 2 000 mil, men inte mer än 2 500 mil, om året.

Det handlar om de bilister som kör minst 2 000 mil, men inte mer än 2 500 mil, om året.

Foto: Henrik Isaksson/Ibl-Aop / /IBL

Visa i helskärm
1/1

Skattesmäll väntar miljoner bilister

En miljon hushåll i Sverige får betala 5 500 kronor mer i bensinskatt mellan 2016 och 2018, enligt en undersökning från Skattebetalarna.

– Det här drabbar folk som inte har några alternativ, säger Christian Ekström, vd på Skattebetalarna.

Inför 2017 har skatten på drivmedel höjts med 23,74 öre per liter. Sedan i år räknas bensinskatten upp automatiskt med inflationen plus två procent.

Det är något som intresseorganisationen Skattebetalarna är starkt kritiska till.

– Det är oerhört förrädiskt. Det har inte märkts så mycket på grund av råvarupriset sjunkit, men det kommer att ticka på ganska mycket till 2020. Redan i dag är bensinskatten två tredjedelar av kostnaden, säger Christian Ekström.

Skattesmäll för en miljon bilister

Skattebetalarna har gjort en undersökning med siffror från SCB som visar att närmare en miljon bilister kommer att betala totalt 5 500 kronor mer i bensinskatt under åren 2016 till 2018.

LÄS OCKSÅ: Man tvingas skatta igen efter missen

 

Det handlar om de bilister som kör minst 2 000 mil, men inte mer än 2 500 mil, om året. Enligt Skattebetalarnas undersökning rör det sig om 34 procent av Sveriges bilägande hushåll, 962 253 stycken.

För de hushåll som kör minst 2 500 mil, men inte mer än 3 000 mil, är skattehöjningen 6 900 kronor på tre år. Det är en dryg femtedel, 22 procent, av de bilägande hushållen i landet.

Störst blir skattesmällen för de som kör över 3 000 mil om året – totalt 8 150 kronor. Där berörs 15 procent av hushållen med bil.

"Drabbar vanligt folk"

– Den finns en princip att fordonsslag ska bära sin egen kostnad och det är väl i princip bara bilister som gör det. Det är orimligt att den här bördan läggs på bilägare. Bensinskatten är en typisk skatt som drabbar vanligt folk, säger Christian Ekström.

 

LÄS OCKSÅ: Flygjättens priskris trappas upp

 

Han menar att skattehöjningarna drabbar bilägare på landsorten som måste ha bil för att livet ska fungera.

– Det är skillnad om man bor i Stockholms innerstad, då finns det alltid bussar och tunnelbana. Men det här drabbar dem som inte har några alternativ. Det går inte att sköta sitt jobb, det går inte att få ungarna till skolan eller hockeyträningen. Det är inte någon form av lyxkonsumtion, säger Christian Ekström.

 

Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln var det otydligt att skattehöjningen gällde den totala höjningen för tre år.

Börsen i dag
Visa mer
Räntekartan
Vinnare och förlorare
SYSR
+4,03 %
QLRO
-2,17 %
Valutakollen
SEK/