JAK Medlemsbank marknadsför sig som en räntefri bank. Det finns både kristna och muslimer som tolkar att deras religion förbjuder ränta, och dessutom motsätter vissa människor ränta av politiska och ideologiska skäl.JAK Medlemsbank marknadsför sig som en räntefri bank. Det finns både kristna och muslimer som tolkar att deras religion förbjuder ränta, och dessutom motsätter vissa människor ränta av politiska och ideologiska skäl.
JAK Medlemsbank marknadsför sig som en räntefri bank. Det finns både kristna och muslimer som tolkar att deras religion förbjuder ränta, och dessutom motsätter vissa människor ränta av politiska och ideologiska skäl.
Carolina Andersson, processråd hos Konsumentbombudsmannen.Carolina Andersson, processråd hos Konsumentbombudsmannen.
Carolina Andersson, processråd hos Konsumentbombudsmannen.

Bank stäms: Anklagas för att lura sina kunder

Publicerad

JAK Medlemsbank har sedan 1960-talet marknadsfört sig som en räntefri bank.

Nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, den alternativa banken för vilseledande marknadsföring.

Enligt KO är det som JAK kallar ”lånekostnad” i själva verket ränta.

JAK Medlemsbanks föregångare Jord Arbete Kapital grundades 1965 som ett alternativ till de traditionella bankerna. I rörelsen ingår människor som av politiska, ideologiska eller religiösa skäl motsätter sig ränta, och JAK har sedan 1960-talet marknadsfört sig som en räntefri bank.

Men Konsumentombudsmannen, KO, anser att JAK Medlemsbank vilseleder konsumenter. Därför stämmer KO banken för vilseledande marknadsföring.

JAK anger att de tar ut en "lånekostnad", men enligt KO handlar det i själva verket om en ränta och borde därför kallas för en ränta.

– Konsumenterna måste kunna jämföra räntan med andra banker för att se om det blir dyrare eller inte, säger Carolina Andersson, processråd hos KO.

Tvistar om ordet ränta

Konsumentombudsmannen började granska JAK Medlemsbank i somras. 

KO driver frågan på eget initiativ och det handlar alltså inte om att de hade fått in många anmälningar från kunder som känt sig lurade. KO har tagit emot en anmälan mot JAK.

– Vi granskar alla banker löpande. JAK har kallat sig räntefria under en lång tid, men nu kom turen till dem, säger Carolina Andersson.

JAK Medlemsbank har vägrat att ändra ordet "lånekostnad" till ränta och därför tar KO nu frågan till Patent- och marknadsdomstolen.

– Vi skriver ut vad den effektiva räntan är inom parentes efter att vi angett vår lånekostnad. Det tycker vi är ett fullt tillräckligt sätt att beskriva det för våra medlemmar och konsumenter, säger Sammy Almedal, vd för JAK.

I ett exempel på sin hemsida uppger JAK att för ett lån på 300 000 kronor som betalas tillbaka på 20 år blir den effektiva räntan 3,05 procent när lånekostnaden är 3 procent. 

Ingen vinst till ägarna

För JAK är det en viktig principiell fråga att "lånekostnaden" inte kallas för ränta.

– Ränta på lån ska täcka ränta för spararna, administrativa kostnader, vinst till ägarna och risken för att någon inte betalar sina lån. Vi ger ingen ränta till spararna och ingen vinst till ägarna. Därför menar vi att det inte handlar om en ränta, säger Sammy Almedal.

JAK Medlemsbank är en lättviktare i finansbranschen. Banken har 38 000 medlemmar och gav i fjol nya lån för 268 miljoner kronor. 

I januari berättade JAK för DN att man skulle växla upp och börja erbjuda fler tjänster för att bli ett verkligt alternativ till de traditionella bankerna.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen