Hur ofta byter du telefonabonnemang? Varför? Kicki Vestin, 60, familjeterapeut, Stockholm: "Jag byter väldigt sällan. Jag har haft samma sedan 1995, men fick byta för ett tag sedan när jag skulle byta till företagstelefonen." Sandra Vestin, 39, servitris, Stockholm: "Jag har inte bytt operatör på 12 år tror jag. Vartannat år när jag byter telefon, så ser jag ändå över att jag har rätt abonnemang så det förbättras." Foto: Ann JonassonHur ofta byter du telefonabonnemang? Varför? Kicki Vestin, 60, familjeterapeut, Stockholm: "Jag byter väldigt sällan. Jag har haft samma sedan 1995, men fick byta för ett tag sedan när jag skulle byta till företagstelefonen." Sandra Vestin, 39, servitris, Stockholm: "Jag har inte bytt operatör på 12 år tror jag. Vartannat år när jag byter telefon, så ser jag ändå över att jag har rätt abonnemang så det förbättras." Foto: Ann Jonasson

Hur ofta byter du telefonabonnemang? Varför?
Kicki Vestin, 60, familjeterapeut, Stockholm: "Jag byter väldigt sällan. Jag har haft samma sedan 1995, men fick byta för ett tag sedan när jag skulle byta till företagstelefonen."
Sandra Vestin, 39, servitris, Stockholm: "Jag har inte bytt operatör på 12 år tror jag. Vartannat år när jag byter telefon, så ser jag ändå över att jag har rätt abonnemang så det förbättras."

 Foto: Ann Jonasson
Niva Ekgren, 20, studerar, Stockholm: "Abonnemangen går väl ut efter 24 månader och då brukar jag teckna ett nytt. Men jag behåller samma operatör oftast, eftersom de brukar ha bra erbjudande som gör att man stannar kvar. Men jag kollar inte aktivt efter bättre abonnemang." Anna Aro, 19, jobbar, Stockholm: "Jag byter abonnemang när avtalen på köpta telefonen går ut, men jag är inte så lojal mot operatören. Men just nu har jag faktiskt ett rätt dåligt abonnemang, så jag borde verkligen byta!" Foto: Ann JonassonNiva Ekgren, 20, studerar, Stockholm: "Abonnemangen går väl ut efter 24 månader och då brukar jag teckna ett nytt. Men jag behåller samma operatör oftast, eftersom de brukar ha bra erbjudande som gör att man stannar kvar. Men jag kollar inte aktivt efter bättre abonnemang." Anna Aro, 19, jobbar, Stockholm: "Jag byter abonnemang när avtalen på köpta telefonen går ut, men jag är inte så lojal mot operatören. Men just nu har jag faktiskt ett rätt dåligt abonnemang, så jag borde verkligen byta!" Foto: Ann Jonasson

Niva Ekgren, 20, studerar, Stockholm: "Abonnemangen går väl ut efter 24 månader och då brukar jag teckna ett nytt. Men jag behåller samma operatör oftast, eftersom de brukar ha bra erbjudande som gör att man stannar kvar. Men jag kollar inte aktivt efter bättre abonnemang."
Anna Aro, 19, jobbar, Stockholm: "Jag byter abonnemang när avtalen på köpta telefonen går ut, men jag är inte så lojal mot operatören. Men just nu har jag faktiskt ett rätt dåligt abonnemang, så jag borde verkligen byta!"

 Foto: Ann Jonasson
Sonja Reimer, 19, studerar, Älvsjö: "Jag byter abonnemang när jag byter telefon. Så om den telefonen jag har just nu skulle gå sönder så skulle jag hitta ett nytt abonnemang. Operatören är inte så viktig för mig, det kvittar vilken det är bara det är en bra deal och att en bra telefon hänger med på köpet." John Jederlund, 18 studerar, Bagarmossen: "Jag bytte abonnemang här i julas och det var första gången på typ tre år för mig. Det berodden på att min förra mobil började gå sönder." Foto: Ann JonassonSonja Reimer, 19, studerar, Älvsjö: "Jag byter abonnemang när jag byter telefon. Så om den telefonen jag har just nu skulle gå sönder så skulle jag hitta ett nytt abonnemang. Operatören är inte så viktig för mig, det kvittar vilken det är bara det är en bra deal och att en bra telefon hänger med på köpet." John Jederlund, 18 studerar, Bagarmossen: "Jag bytte abonnemang här i julas och det var första gången på typ tre år för mig. Det berodden på att min förra mobil började gå sönder." Foto: Ann Jonasson

Sonja Reimer, 19, studerar, Älvsjö: "Jag byter abonnemang när jag byter telefon. Så om den telefonen jag har just nu skulle gå sönder så skulle jag hitta ett nytt abonnemang. Operatören är inte så viktig för mig, det kvittar vilken det är bara det är en bra deal och att en bra telefon hänger med på köpet."
John Jederlund, 18 studerar, Bagarmossen: "Jag bytte abonnemang här i julas och det var första gången på typ tre år för mig. Det berodden på att min förra mobil började gå sönder."

 Foto: Ann Jonasson

Spara tusenlappar på mobilabonnemang

Publicerad

Det pågår ett krig på mobilmarknaden.

Förlorarna är hundra tusentals svenska abonnenter som inte vet vad de betalar för.

Expressens sammanställning av datamängd som ingår i mobiltelefonabonnemang visar på enorma prisskillnader mellan operatörerna.

– De flesta kunder har rätt bra koll på vad själva telefonerna kostar, men när det kommer till abonnemang är det inte många som är uppdaterade. Där finns det pengar att spara, säger Elgigantens presschef Jessica Wallin.

 

HÄR KAN DU SE JÄMFÖRELSEN

En vanlig dag på Elgiganten Phone house innebär en strid ström av kunder som är missnöjda med sin nuvarande situation.

Och det är inte alltid på grund av att telefonen börjar bli gammal.

– Det är väldigt vanligt att kunder förbrukar hela sin datamängd innan månaden är slut och tvingas gå med en telefon de inte kan använda eller köpa extra data vilket är mycket dyrare, säger Amanda Funk, butikschef på Elgiganten Phone house på Sveavägen i Stockholm.

Att det finns ett missnöje bekräftas också av en färsk rapport från Konsumentverket. Där avslöjas att abonnemang för telekomtjänster är den marknad som ”vållar konsumenterna störst problem”, som det står att läsa.

Brist på tillit är en punkt som rapporten belyser.

Är enorma skillnader

Expressen har sammanställt tre abonnemang vardera från de största aktörerna på den svenska mobilmarknaden.

Slutsatsen: skillnaderna mellan operatörerna är enorma.

Mobilabonnemang i mittensegmentet – där priserna varierar mellan 195 kronor (Comviq) och 349 kronor (Tre) – skiljer mängden inkluderad data mellan 2 och 22 gigabyte.

Ett spann på 20 gigabyte.

Dyrast är Tre där ett abonnemanget för 349 kronor bara ger användaren 2 gigabyte data.

Lustigt nog är det Tres dotterbolag, Hallon, som kan stoltsera med det bästa priset – 299 kronor inkluderar 22 gigabyte.

– Tre är till skillnad från Hallon en helhetsleverantör av mobiltelefoni som erbjuder ett mycket bredare tjänsteutbud och prisvärda paketeringar med abonnemang tillsammans med telefoner, säger Tres informationschef Kamran Alemdar.

Han understryker att Tre också är den enda leverantören i Sverige som erbjuder fri musikstreaming, vilket innebär att all data som tjänsterna Spotify, Soundcloud, Deezer eller Google Music drar inte belastar användarens surfpott.

Ger 20 gigabyte data

Av de stora etablerade operatörerna är det Tele 2 som är klart mest generösa när det kommer till mobildata. Deras jämförbara paket är 50 kronor billigare än Tres, 298 kronor, men rymmer hela 20 gigabyte data.

– Det viktiga för oss är att upplevas som prisvärda, säger Malin Selander, presschef på Tele 2, och fortsätter.

– Vi vill att våra kunder ska slippa bry sig om var de surfar eller vilka tjänster eller appar de använder oavsett om det gäller musik, sociala medier eller något annat. Därför erbjuder vi redan i dag mest data för pengarna, menar hon.

Elgigantens presschef Jessica Wallin.

Jätten Telia erbjuder bara 4 gigabyte data i sitt mellanpaket för 309 kronor.

Deras nisch är i stället att satsa på roaming och tilläggstjänster, förklarar Inger Gunterberg från företagets pressavdelning.

– Trenden vi har sett en tid har varit att inkludera mer och mer data men nu ser vi att många operatörer, exempelvis i USA och Asien, i stället arbetar med att inkludera roamingpaket eller tilläggstjänster där viss typ av datatrafik inte räknas mot kundernas förbrukning. Det är något som Telia omfamnat genom att exempelvis lansera tilläggstjänsten ”Fri Surf” på sociala medier och vi har även sedan tidigare lanserat fri roaming i Norden och Baltikum.

"Måste se över hela tiden"

På Elgiganten, som säljer de flesta abonnemangsalternativen i Sverige, kan man konstatera att många kunder rutinmässigt stannar kvar hos en operatör, trots att de skulle tjäna på att byta.

Jessica Wallin menar att kunder måste börja se på sina abonnemang som sina elavtal.

– Det är något du måste se över hela tiden eftersom det finns pengar att spara. Data är något vi använder mer och mer av och så kommer det bara att fortsätta, säger hon.

 

JÄMFÖR SJÄLV: Grafik över operatörernas alternativ

Erbjuder fri musik

Tre är den enda leverantören i Sverige som erbjuder fri musikstreaming, vilket innebär att all data som tjänsterna Spotify, Soundcloud, Deezer eller Google Music drar inte belastar användarens surfpott.

Telia erbjuder å sin sida fri tillgång till sociala medier enligt samma princip all trafik till Facebook, Twitter och så vidare berör inte kundens datamängd.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen