I andra länder har rådgivningsrobotar funnits under en längre tid. Foto: Primepilot/Colourbox
I andra länder har rådgivningsrobotar funnits under en längre tid.  Foto: Primepilot/Colourbox

Snart kan du få dina finansråd av en robot

Publicerad

I USA har konceptet funnits under ett drygt decennium, och snart kan Sverige få ett liknande system.

Det svenska företaget Primepilot har nu mottagit en miljoninvestering med syfte att ta fram en automatiserad spartjänst, en "rådgivningsrobot", under 2016.

– Kvaliteten på råden kommer att bli jämnare, säger Ulf Ahrner, vd på Primepilot, till Dagens Industri.

I Sverige sker finansiell rådgivning alltsomoftast genom kontakt med en tjänsteman som har koll på den marknad kunden är intresserad av.

Men det svenska systemet kan komma att förändras i grunden under 2016. Åtminstone om företaget Primepilot får bestämma.

Enligt DI arbetar det stockholmsbaserade företaget för närvarande med att ta fram en digital plattform som ska ge spararna automatisk förvaltning, utan någon rådgivares inblandning.

 

LÄS OCKSÅ: Zuckerbergs utmaning - en robotbutler

"Bättre pris, jämnare kvalitet"

För detta har företaget mottagit 2,2 miljoner kronor från den statliga förvaltningsmyndigheten Vinnova, som investerar i den typen av forskning och utveckling.

På Primepilot ser man stora fördelar med en automatiserad utveckling.

– Det är inte bara priset för förvaltningen som blir lägre utan kvaliteten på råden blir också jämnare. Om du får råd av en person så kan kvaliteten variera beroende på rådgivarens kunskap, om personen råkar ha en dålig dag eller har missat en viktig nyhet, säger Ulf Ahrner till DI

I andra länder har rådgivningsrobotar funnits under en längre tid. Utvecklingen startade i Silicon Valley för närmare tio år sedan, och de två största företagen förvaltar i dag mer än 40 miljarder kronor.

 

LÄS OCKSÅ: Mysteriet bakom den "svävande" brädan

Lansering efter sommaren

I Sverige lyser rådgivarrobotarna dock med sin frånvaro utanför pensionsområdet, och Ulf Ahrner menar att Primepilot därför har ett försprång gentemot sina konkurrenter.

– Det känns som att vi ligger bra till tidsmässigt, säger han till DI.

Man har nu rekryterat programmerare som tidigare har arbetat med stora företag som Klarna och SEB.

De kommer nu att hjälpa till att bygga tjänsten, som under våren kommer ut i en betaversion. Den färdiga slutprodukten beräknar man kunna lansera efter sommaren.

 

LÄS OCKSÅ: Ny maskin förvandlar koldioxid till bränsle

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen