Oliver Schmidt är en av de brottsmisstänkta Volkswagen-cheferna. Han greps förra veckan i Florida.

Oliver Schmidt är en av de brottsmisstänkta Volkswagen-cheferna. Han greps förra veckan i Florida.

Foto: Joe Wilssens Handout / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

<span>Dieselskandalen blir en kostsam affär för Volkswagen. </span>

Dieselskandalen blir en kostsam affär för Volkswagen.

Foto: Carsten Koall / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN

Visa i helskärm
1/1

Sex höga VW-chefer misstänkta efter fusket

Volkswagen har gått med på att betala 39 miljarder kronor efter dieselskandalen.

Summan gäller bara för USA-marknaden.

Samtidigt har sex höga chefer delgivits misstanke för brott, rapporterar New York Times.

Volkswagens utsläppsfusk som uppdagades hösten 2015 väntas sluta med att bolaget får betala extremt stora skadestånd.

Nu står det klart att företaget har förlikats med den amerikanska staten om att betala 39 miljarder kronor. Kostnaden avser 590 000 dieselbilar som sålts på den amerikanska marknaden, jämfört med sammanlagt elva miljoner drabbade bilar globalt.

– Volkswagen beklagar djupt det agerande som gav upphov till dieselkrisen. Vi kommer att fortsätta att sträva framåt med förändringar i vårt sätt att tänka och arbeta, säger Volkswagens vd Matthias Müller.

I förlikningen med amerikanska myndigheter tillsätter man en oberoende inspektionsinstans som kommer att ha översyn över tillverkningen under tre års tid.

 

LÄS MER: VW-skandalen - här är bilarna som drar för mycket

 

Miljardbeloppet gäller bara den amerikanska utredningen av Volkswagen. Samtidigt pågår utredningar i Tyskland, som företaget avböjer att kommentera eftersom de är pågående.

Samtidigt meddelar federala åklagare i USA att sex höga chefer inom Volkswagen har delgivits misstanke för brott i samband med utsläppsskandalen. Det rör sig bland annat om cheferna för nytillverkning och för utveckling av motorer. Bland dem finns Oliver Schmidt som greps förra veckan i Florida, rapporterar New York Times.

Övriga fem chefer tros befinna sig i Tyskland.

Tidigare har Volkswagen meddelat att man räknar med en totalnota på 125 miljarder kronor för den amerikanska marknaden, där huvuddelen av pengarna gått till att köpa tillbaka redan sålda bilar från kunder.

EU-krav: Ersätt europeiska bilägare också

Från EU-kommissionen kommer samtidigt nya krav på ökad kompensation för europeiska bilägare, rapporterar Ekot.

– Vad Volkswagen har erbjudit hittills är inte tillräckligt, vi vill att europeiska konsumenter ska få en bättre och mer rättvis behandling, säger Christian Wigand, talesperson i konsumentfrågor på EU-kommissionen.

Men någon extra ersättning för svenskar som köpt bilar med fuskmotorerna lär det inte bli tal om, enligt Volkswagens svenske informationschef Marcus Thomasfolk.

– Det finns en annan osäkerhet i USA när det gäller andrahandsvärde och påverkan på bilarna, den osäkerheten finns inte i Europa så vi menar att vi med de här åtgärderna tar vårt ansvar i frågan, säger han till Ekot.

Börsen i dag
Visa mer
Räntekartan
Vinnare och förlorare
ELTEL
+4,47 %
SWEC A
-4,33 %
Valutakollen
SEK/