SBAB har tittat på enskilda fall och insett att schablonregeln inte har gett "en bra, rättvisande bild för den breda massan". Foto: Anders Wiklund / TT NYHETSBYRÅNSBAB har tittat på enskilda fall och insett att schablonregeln inte har gett "en bra, rättvisande bild för den breda massan". Foto: Anders Wiklund / TT NYHETSBYRÅN
SBAB har tittat på enskilda fall och insett att schablonregeln inte har gett "en bra, rättvisande bild för den breda massan". Foto: Anders Wiklund / TT NYHETSBYRÅN
"Man måste vara självkritisk som kreditgivare och i det här fallet tog vi till oss kritiken och ändrade oss", säger Karin Hellgren på SBAB. Foto: LINUS HALLGREN / PRESSBILD"Man måste vara självkritisk som kreditgivare och i det här fallet tog vi till oss kritiken och ändrade oss", säger Karin Hellgren på SBAB. Foto: LINUS HALLGREN / PRESSBILD
"Man måste vara självkritisk som kreditgivare och i det här fallet tog vi till oss kritiken och ändrade oss", säger Karin Hellgren på SBAB. Foto: LINUS HALLGREN / PRESSBILD

SBAB backar – tar bort kritiserad 60-årsregel

Publicerad

Efter all kritik:

Nu backar SBAB – och tar bort sin omdiskuterade 60-årsregel för att ta lån hos banken.

Från och med denna vecka gör man i stället en individuell bedömning.

– Det blev fel, helt enkelt, säger informationschefen Karin Hellgren.

Vid årsskiftet kom ett nytt EU-direktiv, som tvingar de svenska bankerna att ta hänsyn till låntagares kommande inkomstförändringar. Till exempel pensionen.

SBAB införde då en schablonregel: från och med att du har fyllt 60 år räknas din inkomst ner med 30 procent – oavsett arbetssituation.

Detta har väckt massiv kritik.

SBAB tar bort 60-årsregel

Flera kunder har nekats lån på grund av sin ålder. Bland annat Håkan Turesson, 60, i Nacka som i våras ansökte om ett lån på 100 000 kronor för att bygga ut övervåningen på sin villa. Fem personer har också anmält banken till diskrimineringsombudsmannen (DO).

Nu gör SBAB en helomvändning – och tar bort den kritiserade 60-årsregeln.

– Den var i många fall inte rättvisande och gav inte en korrekt bild av den framtida förväntade inkomsten för många kunder, säger Karin Hellgren, informationschef på SBAB.

 

LÄS MER: Håkan, 60, för gammal för att låna hos banken 

 

Hon säger att banken utvärderar sina kreditregler hela tiden. I det här fallet har man tagit till sig av kundernas kritik.

– Många uppmärksammade oss på att det här inte kändes rätt eller rättvist, så vi insåg att regeln inte var förenad med vare sig kundvänlighet, transparens eller tydlighet från vår sida, säger Karin Hellgren.

Uppmanar nekade kunder att ta kontakt

Sedan den 8 augusti är schablonregeln borta. Nu gör i stället banken individuella kreditbedömningar.

Vad kan du säga till de kunder som har fått avslag på löneansökningar?

– Det är bara att beklaga. Jag förstår att man i de fall där det har gått snett har blivit både besviken och arg på oss. Vi välkomnar de som har fått ett avslag på grund av schablonregeln att kontakta oss igen så gör vi en individuell bedömning, säger Karin Hellgren.

 

LÄS MER: FI sågar SBAB:s nya 60-årsregel 

 

I ett pressmeddelande kommenterar även SBAB:s vd Klas Danielsson beslutet.

– Denna gång blev det fel och det fungerade inte med en automatisk tvingande schablonregel för alla kunder. Naturligtvis ändrar vi oss och tillser nu rättvis individuell ansvarsfull kreditbedömning, säger han.

DO har ännu inte kommit med något utlåtande i sin utredning.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen