SAS vd Rickard Gustafson, går nu själv in försöker förhindra att den norska pilotstrejken blir verklighet. Han vill ha ett direktmöte med piloterna. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅNSAS vd Rickard Gustafson, går nu själv in försöker förhindra att den norska pilotstrejken blir verklighet. Han vill ha ett direktmöte med piloterna. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS vd Rickard Gustafson, går nu själv in försöker förhindra att den norska pilotstrejken blir verklighet. Han vill ha ett direktmöte med piloterna. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Den största stötestenen i konflikten uppges piloternas anställningsvillkor. Foto: JOHAN NILSSON/TT NYHETSBYRÅNDen största stötestenen i konflikten uppges piloternas anställningsvillkor. Foto: JOHAN NILSSON/TT NYHETSBYRÅN
Den största stötestenen i konflikten uppges piloternas anställningsvillkor. Foto: JOHAN NILSSON/TT NYHETSBYRÅN

SAS vd: ”Omöjligt gå med på pilotkraven”

Publicerad

Med bara timmar kvar söker SAS svenska vd Rickard Gustafson hjälp för att undvika att norska piloter går ut i strejk i morgon.

– Jag sitter med en annan verklighetsbild än piloterna, och anser att vi har erbjudit dem ett bra avtal som är likt det piloterna i Sverige och Danmark har fått, säger han till norska E24.

SAS vd Rickard Gustafson vill få till stånd ett möte med företrädare för bolagets norska piloter hos en norsk motsvarighet till svenska Medlingsinstitutet, "Riksmeklingsmannen", under onsdagen för att undvika en strejk på torsdagen.

Det rapporterar norska E24 på onsdagsförmiddagen.

– Jag hoppas att vi kan mötas hos Riksmeklingsmannen i dag, säger han till tidningen, och tillägger att det är omöjligt för SAS att gå med på det nuvarande kravet.

– Detta hotar SAS som koncern. Under en fyra dagar lång strejk i Sverige förlorade vi 130 miljoner svenska kronor. Då Norge är en av våra viktigaste marknader är det klart att detta är väldigt allvarligt, säger Rickard Gustafson och låter förstå att en norsk strejk skulle kosta SAS många miljoner kronor om dagen.

 

LÄS MER: Alla norska SAS-piloter tas ut i strejken 

 

Förhandlingarna mellan SAS och dess norska piloter bröt ihop på måndagsmorgonen, och ännu på tisdagskvällen hade kontakten inte återuppstått.

Foto: ALEX LJUNGDAHL

Piloterna har erbjudits samma villkor

Den största stötestenen i konflikten uppges piloternas anställningsvillkor, exempelvis vad gäller förutsägbarhet och helgarbete, vara. Den norska fackledaren Jens Lippestad säger till E24 att SAS gärna får återuppta kontakten om bolaget har ändrat sig, men:

– Det är ingen vits för dem att ta kontakt om de bara ska upprepa sitt tidigare bud.

Rickard Gustafson menar å sin sida att de norska piloterna har erbjudits samma villkor som piloterna i Sverige och Danmark.

– Jag sitter med en annan verklighetsbild än piloterna, och anser att vi har erbjudit dem ett bra avtal som är likt det piloterna i Sverige och Danmark har fått, säger han, och fortsätter:

– Danska och svenska piloter har inte helt identiska avtal, eftersom det är olika länder. Norska piloter kan inte förvänta sig att få identiska avtal, men liknande ramvillkor och struktur.

Den norska fackledaren Jens Lippestad.Foto: FREDRIK VARFJELL / SCANPIX

Cykel-VM ställer allt på sin spets

Till helgen arrangeras cykel-VM i Bergen, vilket enligt SAS-vd:n gör den redan prekära frågan om pilotstrejk etter värre. Hur många som skulle beröras av en eventuell strejk vet Rickard Gustafson inte, "men det rör sig", skriver E24, "om tiotusentals passagerare".

På SAS hemsida uppger bolaget under vilka villkor kostnadsfri ombokning och återbetalning erbjuds. Ambitionen att nå en överenskommelse och därmed förebygga strejk upprepas.

SAS-aktien har hittills inte drabbats av den norska konflikten. På onsdagen fick den bränsle av en köprekommendation från HSBC och steg över 5 procent, medan den backade måttliga 0,4 procent under torsdagsförmiddagen.

NYHETSBYRÅN DIREKT

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen