Sandra vaknade av vad hon först trodde var en Tsunami på semestern - taket hade rasat in. Foto: PrivatSandra vaknade av vad hon först trodde var en Tsunami på semestern - taket hade rasat in. Foto: Privat
Sandra vaknade av vad hon först trodde var en Tsunami på semestern - taket hade rasat in.  Foto: Privat
Det såg ut så här inne i huset hon betalat för. Foto: PrivatDet såg ut så här inne i huset hon betalat för. Foto: Privat
Det såg ut så här inne i huset hon betalat för. Foto: Privat
Taket var ruttet, berättar Sandra. Foto: PrivatTaket var ruttet, berättar Sandra. Foto: Privat
Taket var ruttet, berättar Sandra.  Foto: Privat

Sandras paradisresa blev en mardröm

Publicerad

Thailands vita stränder är för många ett drömresemål.

Men varje år får svenskar uppleva hur det känns när drömmen krossas – av mögliga rum, flygförseningar eller ödlor i frukosten.

För den som klagar finns det dock ersättning att få.

– Man måste vara tålmodig och tro på sin sak, säger Georg Carlsson, 76, som fick rätt hos ARN i vintras.

När resebolaget Ticket i höstas sammanställde sin bokningsstatistik inför vintern så var Thailand det näst populäraste landet att åka till.

Men det är inte alla som får den där perfekta semestern som man drömt om. Varje år får Allmänna reklamationsnämnden, ARN, in flertalet anmälningar från besvikna Thailands-resenärer.

Orsakerna är varierande. Någon klagar på smutsiga rum, en annan på flygförseningar och en tredje på att ödlor åt av frukostbuffén.

Du som resenär kan få tillbaka pengar

Den som är ute och reser har också vissa rättigheter. Även om det för en själv kan vara svårt att hålla koll på vad som gäller.

– Är det så att man upplevt den här försämringen så kan man kräva prisavdrag för det. Det betyder att om det är väldigt smutsigt på rummet och man behöver byta hotellrum så kan man få tillbaka en viss summa för att man upplevt det besväret, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Hur mycket man kan få tillbaka varierar. I flera av de anmälningar som kommit in till Arn klagar resenärerna på att specifika fel gjort att hela resan känts förstörd – vilket gjort att man krävt full återbetalning. Men det brukar inte funka, berättar Maja Lindstrand.

– Det är så alltid jättetråkigt för konsumenten när det inte blir som man tänkt sig, det är ju trist om det påverkar hela semestern. Men man har ju ändå fått semester och man har varit på orten. Det är en sak om man inte ens kunnat ta del av resan, då finns det grund för att få tillbaka alla pengar. Men har man varit där så kommer man i princip alla fall att inte få tillbaka hela beloppet, säger hon.

Georg fick 6000 kronor efter flygförsening

En av dem som fått rätt till ersättning efter att ha klagat hos ARN är Georg Carlsson, 76, från Gävle. Han och hans fru flyg till Thailand blev 50 timmar försenat. De ansökte om återbetalning för de förlorade semesterdagarna – och fick tillbaka nästan 6 000 kronor.

– Jag fick rätt i min argumentering, pengarna är en sekundär sak i en sådan här situation. Men de är så klart välkomna. Det som jag gläder mig mest åt är att jag fick rätt i sak, säger han.

Taket rasade in på drömsemestern

Sandra Algervik, 23, från Alingsås är också en av dem som fått sin Thailands-resa förstörd. Hon var där förra våren på personalresa och en natt vaknade hon upp av ett högt brak. Taket hade rasat in.

– Träden var ruttna, det var ju inte storm, säger hon och fortsätter:

– Jag trodde att det var en tsunami. Man blev ganska rädd och trodde att resten av huset också skulle rasa in.

Efter händelsen sade hotellet att hon och de andra skulle få tillbaka pengarna för vistelsen. Men hon har än så länge inte fått några pengar.

– Jag tycker det är ganska tråkigt när de kommer ner mitt i natten och skrattar åt att det har hänt. Sedan kan de inte ens ersätta det, säger hon.

Hustaket rasade in - och såg ut så här efteråt. Sandra har inte fått tillbaka några pengar ännu.Foto: Privat
Värre såg det ut inne i huset. Foto: Privat

Fick köpa helt ny resa efter konkurs

I december förra året skulle Stig Andersson åka till Thailand tillsammans med sin familj. Men när avresedatumet närmade sig så gick resebyrån i konkurs – och ägarna försvann spårlöst. Familjen fick då köpa helt nya biljetter för 26 000 kronor.
Runt 50 personer valde att polisanmäla resebolaget eter att ha varit med om liknande problem.

Resebyrån som familjen skulle åka med gick i konkurs. Foto: Privat

Gå igenom dina försäkringar - innan du åker

För att undvika tråkigheter så är det bra om man kollar igenom sina försäkringar.

– Är det en vanlig semesterresa inom 45 dagar så är ju ofta hemförsäkringens reseskydd tillräckligt. Ska man vara borta en längre tid så får man se till att förlänga försäkringen innan den går ut, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Anmälningar till ARN och det ska du tänka på:

Bytte hotell efter smutsig pool

Familjen skriver i sin anmälan till ARN att de framfört tydliga krav på hur hotellet skulle vara: Inte för lyxigt, men ändå mysigt och familjärt.

Men familjen upplevde att hotellet inte alls levde upp till deras förväntningar. Efter att ha klagat på vad de ansåg var smutsiga rum och obrukbara pooler valde de att boka ett nytt hotell på egen hand.

Resebolaget erbjöd dem totalt 5 500 kronor i kompensation för att hotellet inte levt upp till vad de hoppats på. Familjen ställde dock vidare krav hos ARN: De ville ha full återbetalning på det första hotellet och ersättning för förlorad semestertid och resekostnader.

ARN menar att det är bevisat att det fanns vissa brister på hotellet, men det är inte klart att familjen klagat på plats på hotellet. De bedömer därför att hotellet inte fått en chans att ordna problemen – som ARN menar att de hade kunnat göra.

Vilka: Familj med tre vuxna och två barn

När: Två veckor i januari 2016

Var: Phuket, Thailand

Pris: 70 995

Vad: Smutsigt hotell som inte levde upp till förväntningarna

Ersättning från resebolaget: 5 500 kronor

Krav via ARN: Återbetalning av kostnaden för gamla hotellet. Ersättning för förlorad semesterdag samt resekostnader.

Beslut: Avslag

Ödlor åt av buffén

Två vuxna åkte till Thailand i november 2015. De upplevde att hotellet var mycket smutsigt och de menar i sin anmälan att deras terrass inte städades på fem dagar. Vid frukostbuffén ska både fåglar och ödlor ha tagit för sig av maten, som inte hade lock över sig. Stranden ska också ha varit täckt av sopor. För det kräver paret 20 000 i ersättning för en ”förstörd semester”.

Resebolaget svarar att de undersökte parets kritik, men att de inte kunde hitta några bevis för att det låg till som de beskrev. De har också städat terrassen efter att paret framfört klagomålet.

Bolaget betalade också ut 2 400 kronor till paret i ersättning.

ARN anser att felen som inträffat kompenseras av den redan utbetalda ersättning. De nekar därför kravet.

Vilka: Två vuxna

När: Två veckor i november 2015

Var: Phuket, Thailand

Pris: 28 514 kronor

Vad: Smutsigt hotell. Djur ska ha ätit av frukostbuffén.

Ersättning från resebolaget: 2 400 kronor

Krav via ARN: 20 000 kronor

Beslut: Avslag

Flygrädd fick byta plats

Två män reste till Thailand tillsammans i december 2015. En av dem är väldigt flygrädd och de hade därför bokat två specifika platser i avdelningen med mer benutrymme. Men när de skulle åka hem fick de byta plats då mer personal skulle med på planet. I sin anmälan till ARN skriver mannen att han fick panik under resan och att han tyckte det var väldigt jobbigt.

Han fick dock komma in och sitta med piloterna.

Resebolaget menar att de var tvungna att flytta dem då de inte kunde flyga över Ryssland som planerat, vilket gjorde att de behövde mer personal. De menar att de inte visste hur viktigt det var för mannen att sitta på den specifika platsen. Flygbolaget har totalt betalat ut 6 730 kronor i ersättning.

ARN avslår vidare krav, då de anser att ersättningen är tillräcklig.

Vilka: Två vuxna

När: Två veckor december 2015

Var: Thailand

Pris: 21 610

Vad: Byte av flygstol. Påverkade negativt då mannen är mycket flygrädd.

Ersättning från resebolaget: 6 730

Krav via ARN: 20 000

Beslut: Avslag

Termiter tuggade upp kläderna

Efter att familjen tillbringat elva dagar på hotellet visade det sig att det var termiter inne på deras rum. Krypen hade ätit på kläder och väskor och efter det fick familjen byta rum. I det nya rummet var det dock stopp i avloppet, skriver familjen i sin anmälan. Barnen sov dåligt eftersom de var rädda för termiterna.

Resebolaget menar att familjen fick ett bättre rum efter bytet. De har betalat ut 5 600 kronor i ersättning och menar att det kompenserar både det igensatta avloppet och kostnaden för dem saker termiterna förstört.

Arn gör samma bedömning och menar att det kompenserar resans fel.

Vilka: Två vuxna samt två barn

När: Tre veckor vid årsskiftet 2015/16

Var: Khao Lak, Thailand

Pris: 60 691 kronor

Vad: Termiter på rummet. Stopp i avloppet.

Ersättning från resebolaget: 5 600 kronor

Krav via ARN: 24 745 kronor

Beslut: Avslag

Försäkring innan du åker

• I alla hemförsäkringar ingår det en reseförsäkring som gäller i 45 dagar. Ska du arbeta, studera, ägna dig åt riskfyllda aktiviteter eller vara borta längre än 45 dagar behöver du köpa ett tillägg.

• Hemförsäkringen ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel sjukhusvård samt ersättning för stölder upp till ett vist belopp. Vad som ingår och inte ingår skiljer sig åt mellan olika försäkringar och försäkringsbolag.

• Den som inte har en hemförsäkring kan köpa till en separat försäkring.

• Om man betalar med kort ingår i vissa fall en kortreseförsäkring som inkluderar avbeställningsskydd.

Under resans gång

Avbeställning

Ett avbeställningsskydd ingår i vissa fall när man köper ett resetillägg till sin hemförsäkring eller om man betalar resan med kort. Vissa bolag erbjuder också avbeställningsskydd.

Om du avbeställer för att du blivit sjuk eller råkat ut för ett olycksfall måste du i de flesta fall visa upp ett läkarintyg. Avbokar du på grund av en allvarlig händelse – såsom inbrott eller egendomsskada – krävs oftast en polisanmälan eller ett intyg från ett försäkringsbolag.

Förseningar

Hemförsäkringens reseskydd ersätter i många fall både försenat bagage och personförsening. Många bolag har en karenstid på mellan sex och åtta timmar. I vissa fall ersätts också outnyttjade semesterdagar.

Om ditt flyg är försenat har du rätt till både stöd och hjälp av flygbolaget, enligt EU:s regler. Du inkluderas av dessa regler när du reser från ett EU-land eller om flygbolaget är europeiskt.

Det här räknas som förseningar och så här mycket kan du få tillbaka:

– Tre timmar vid flygningar på högst 1 500 kilometer: 250 euro, drygt 2 400 kronor.

– Tre timmar vid alla flygningar inom EU som är längre än 1 500 kilometer, samt vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer: 400 euro, drygt 3 800 kronor.

– Tre timmar vid alla flygningar som inte omfattas av ovan nämnda punkter: 600 euro, drygt 5 700 kronor.

Det finns undantag från rätten till ersättning. I vissa fall kan beloppen halveras. Du har inte rätt till ersättning automatiskt.

Du kan också få skadestånd för eventuella utlägg. Spara kvitton.

Försenas flyget mer än fem timmar ska flygbolaget erbjuda kostnaden tillbaka för den del man inte kunnat nyttja. Om du accepterar återbetalning kan du inte begära att flygbolaget ska flyga dig vidare gratis.

Ändringar i resan

Om du åker på en paketresa så inkluderas den av paketreselagen. Den ger dig skydd mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under själva resan.

Den gör gällande att information och reklam innan själva resan måste vara tydlig och begriplig. Vad som ingår och vad det kostar måste framkomma tydligt.

Arrangören måste informera i god tid om det görs någon ändring i resan. Du har rätt till ersättning om:

– Arrangören avbryter avtalet och du godtar en billigare ersättningsresa. Då ska du få mellanskillnaden i ersättning.

– Avstår du från ersättningsresa ska du få pengarna tillbaka.

– Om det sker en försämring av det du betalat för i avtalet, om det är skäligt.

Upptäcker du ett fel i resan när du redan har rest ska du underrätta arrangören och dennes representant inom ”skälig tid” efter att du upptäckt felet. De är skyldiga att försöka finna en lämplig lösning.

Du har i vissa fall rätt till skadestånd om det uppstår fel efter avresa. Ligger felet utom arrangörens kontroll gäller inte det.

Följer inte arrangören reglerna så ska du klaga till bolaget i första hand. Om detta inte hjälper kan du ta det vidare till ARN eller Konsumentverket.

Det här kan du göra om du blir missnöjd:

Om du blir missnöjd med resan när du är på plats ska du ta kontakt med personal på plats. Framför problemet och berätta vad du vill ha för lösning.

 Du kan reklamera din resa. Kontakta i första hand arrangören om det är en paketresa och inte gäller kompensation för flygförsening och berätta varför du vill ha ersättning och varför. Bifoga eventuella kvitton. Spara kopior.

 Får du inte hjälp på det sätt du önskat kan du vända dig till exempelvis Hallå konsument. De kan hjälpa dig vidare.

 Följer inte flygbolaget eller arrangören den konsumenträttsliga lagstiftningen inom reserättigheter kan du anmäla det till Konsumentverket. Hos ARN kan du få ditt ärende prövat, om flygbolaget inte vill betala ut ersättning.

 Om du blev nekad ombordstigning, din resa nedgraderades, om resan blev försenad eller inställd så kan du använda dig av reklamationsblanketten ”Flygpassagerares rättigheter”. Den kan lämnas in till flygbolag, Konsumentverket och ARN.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen