34 miljarder kronor kommer svenskarna att handla för, enligt en ny rapport. Foto: Lev Dolgachov
34 miljarder kronor kommer svenskarna att handla för, enligt en ny rapport. Foto: Lev Dolgachov

Så mycket kommer vi e-shoppa klappar för

Publicerad

Årets julhandel på nätet väntas slå nytt rekord.

34 miljarder kronor kommer svenskarna att handla för, enligt en ny rapport.

Julhandeln på nätet väntas öka med 5 procent i år till totalt 34 miljarder kronor. Det visar en rapport från Adobe där webbsidesbesök på 4 500 e-handelssajter har undersökts.

Vi kan vänta oss ett nytt e-handelsrekord i jul, mycket tack vare fler köp via mobila enheter och mer mogna konsumenter, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe, i ett pressmeddelande.

Mest kommer svenskarna att handla online den 7 december. Sammanlagt 871 miljoner kronor väntas vi göra av med på e-handel den dagen, enligt rapporten.

 

LÄS OCKSÅ: Experten: Så får du råd med julklapparna

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen