Monica Pettersson är expert på pensionsmyndigheten.Monica Pettersson är expert på pensionsmyndigheten.
Monica Pettersson är expert på pensionsmyndigheten.
Här är en skärmdump från en konversation på Facebook med bedragarna.Här är en skärmdump från en konversation på Facebook med bedragarna.

Här är en skärmdump från en konversation på Facebook med bedragarna.

Bedragarna försöker lura dig – på Facebook

Publicerad

Med hjälp av en tekniskt sofistikerad kopia av Pensionsmyndighetens Facebooksida har bedragare försökt lura av kunders bankuppgifter.

– Lämna aldrig ditt mobila bankid för att någon ber dig, varnar Monica Pettersson, Pensionsmyndighetens expert.

Så sent som för ett par veckor sedan varnade Pensionsmyndigheten för att flera personer lurats att byta premiepensionsfonder till dyrare alternativ - utan deras vetskap eller medgivande.

Pensionsmyndigheten fick under hösten flera klagomål från kunder som blivit uppringda av fondföretaget Lundstedt fond och finans, och som uppmanats att logga in med sina mobila bankid. Sedan byttes fonderna ut mot dyrare alternativ.

Pensionsmyndigheten har nu överlämnat utredningen till Finansinspektionen och Konsumverket. Monica Pettersson vill inte säga hur många fall som polisanmälts.

 

LÄS OCKSÅ: Myndigheten varnar för pensionsbluffen.

 

Samtidigt går Pensionsmyndigheten ut med en ny bluffvarning.

Den 10 december startade en bedragare upp en falsk kopia av Pensionsmyndighetens Facebooksida och använde chattfunktionen för att komma över kundernas inloggningsuppgifter.

På Facebook utgav sig bedragaren för att vara projektledare på Pensionsmyndigheten och använde “krångel med kopplingen” till pensionskontot som motiv till att kunderna skulle avslöja sina inloggningsuppgifter.

Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten, har på sin blogg publicerat en chattkonversion under bedrägeriförsöket.

På frågan om varför det är så bråttom svarar bedragaren:

“Systemet måste hinna med. Varenda minut som du inte loggar in så startas den om”.

“10 minuter, så låses ditt konto eftersom du inte verifierat det. Så därför legitimera dig”.

– Sidan såg exakt ut som vår. På det sättet var det sofistikerat, men när man sedan försökte chatta med folk var kanske lika genomtänkt. Det framgick ganska tydligt att det var något som var skumt eftersom det skulle gå så fort, säger Monica Petersson.

Pensionsmyndigheten upptäckte snabbt bluffen och efter ett par timmar var sidan stängd.

– Jag uppmanar dig att aldrig lämna ut eller logga in med ditt mobila bankid via någon annan eller för att någon ber dig göra det, varnar pensionsexperten Monica Petersson.

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen